Hoe handel ik een klacht af met letselschade?

Bericht update 1 februari 2019 om 10:23

Al bij een kleine inschattingsfout kan er soms onherstelbare schade ontstaan bij jouw cliënt of patiënt. Op het moment dat jou iets te verwijten valt dan heeft de cliënt recht op een schadevergoeding. Als een medische fout of wanprestatie tot schade leidt, dan moet degene die zijn of haar verplichtingen niet is nagekomen, normaal gesproken de schade vergoeden.

Er moet echter wel een verwijt gemaakt kunnen worden, denk hierbij aan een verkeerde diagnose, verkeerde medicatie of een handeling die niet juist of adequaat is uitgevoerd. Als jou niks valt aan te rekenen, dan ben jij ook niet verplicht om de schade te vergoeden. Soms ontstaat er letsel door bijvoorbeeld een complicatie die je niet had kunnen voorkomen.

Het is dus heel belangrijk dat jullie samen in gesprek gaan en gaan kijken wat het letsel is. Wat is nou de schade die is ontstaan door het letsel? Komen jullie hier samen niet uit, dan kan de cliënt contact opnemen met ons, indien jij bij ons, SoloPartners, bent aangesloten. Wij zetten de klacht vervolgens door naar een onafhankelijke klachtenfunctionaris, die met jou en de cliënt in gesprek gaat. Als jullie niet tot een oplossing komen met behulp van de klachtenfunctionaris dan kan de zaak worden doorgezet naar een geschilleninstantie. Zij doen vervolgens een uitspraak en die is ook bindend. Zij zijn bevoegd om boetes op te leggen oplopend tot €25.000,-. Wil je meer weten over het klachtenproces, klik hier.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 30.000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket