Laatste update 4 mei 2021 om 09:42

Sinds de Wkkgz van kracht is gegaan zijn de richtlijnen niet veranderd. De invulling van hoe je bijvoorbeeld incidenten registreert of hoe je om dient te gaan met een klacht, daar zijn wel veranderingen in geweest. Het is heel lastig om een volledig overzicht te maken met alle veranderingen die hebben plaatsgevonden. Daarom hieronder in grote lijnen de eisen van de Wkkgz. Wil je precies weten hoe jij invulling kan geven aan deze eisen willen wij je adviseren om de handreiking door te nemen.

Reikwijdte

Met de ingang van de Wkkgz is de reikwijdte enorm vergroot. Nu vallen de alternatieve zorg, de cosmetische zorg en de solistische zorg ook onder deze wet. Hiermee is het bereik een stuk groter geworden. En is de kwaliteit van zorg in die branches ook sterk verbeterd.

Kwaliteitssysteem

De Wkkgz verplicht om een kwaliteitssysteem voor jezelf in te richten. Dat houdt in dat je de professionele standaarden volgt, cliëntendossiers bijhoudt en klachten registreert. Ook registreer je incidenten en informeer je je cliënt en indien van toepassing de IGJ. Bekijk deze zaken ook periodiek en voer verbeteringen door waar nodig. Op die manier kun je de zorg aanzienlijk verbeteren.

Klachten

Ook is de manier om een klacht in te dienen een stuk makkelijker gemaakt voor de cliënt. Het is namelijk verplicht om een klachtenregeling te hebben. Voorheen moest je direct met je klacht in beroep gaan, en nu kun je met je klacht terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die gaat vervolgens kijken of jullie er samen uit kunnen komen. Als dat niet lukt dan is er een geschilleninstantie waar de cliënt in beroep kan gaan.

Geschillen

Zoals hierboven al beschreven kan een cliënt in beroep gaan bij een geschillencommissie wanneer hij of zij er samen met de klachtenfunctionaris niet uit komt. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend, en zij zijn ook bevoegd om boetes op te leggen oplopend tot €25.000,-

Cliëntendossiers

Je bent verplicht om cliëntendossiers bij de houden, in deze dossiers bewaar je de persoonlijke gegevens van de cliënt, data en tijdstippen van de behandeling en relevante feiten en omstandigheden die betrekking hebben op de cliënt. Deze gegevens moeten achter slot en grendel worden bewaard.

Dit is een beknopt overzicht van een aantal veranderingen die hebben plaatsgevonden. Wij hebben een whitepaper ontwikkeld waarin alle onderwerpen uitgebreid worden behandeld. De whitepaper kun je hier downloaden.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 27000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket