Sinds 1 januari 2016 verplicht: een klachtenfunctionaris en geschilleninstantie

Bericht update 14 maart 2018 om 17:13

WKKGZ

Sinds 1 januari 2016 is de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen
zorg) van kracht. Die wet zegt dat elke zorgaanbieder haar cliënten een
klachtenfunctionaris en een geschilleninstantie moet aanbieden. Dat geldt
uiteraard ook voor zelfstandig ondernemers in de zorg.

Wat betekent die wet precies?

Aanleiding voor deze wet is het verbeteren van de kwaliteit in de zorg. De
wet zorgt ervoor dat elke cliënt die met een zorgaanbieder te maken heeft
de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen en een eventueel geschil
op te lossen. Zo’n klacht indienen kan dus voortaan bij een
klachtenfunctionaris, die het gesprek aangaat tussen de cliënt en de
zorgaanbieder.
Wanneer zo’n gesprek het geschil niet oplost, kan de cliënt uiteraard een
rechtszaak aanspannen. Maar zover hoeft het niet te komen; voortaan
heeft de cliënt een alternatief; een onafhankelijke geschilleninstantie. Die
doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden of kent
een schadevergoeding toe.

Hoe regel je zo’n klachtenfunctionaris en geschilleninstantie?

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Het enige wat je als zelfstandig
ondernemer moet doen om aan de Wkkgz te voldoen, is je aansluiten bij
een organisatie die zo’n klachtenfunctionaris en geschilleninstantie
aanbiedt.

Belangenbehartiger

Wij van Solo Partners behartigen al meer dan tien jaar de belangen van
zelfstandig ondernemers in de zorg. Belangrijk onderdeel daarvan is
zorgen dat zij voldoen aan de Wkkgz. Daarom bieden wij als onderdeel
van ons pakket ook een klachtenfunctionaris en een geschilleninstantie.

Zo laag mogelijke kosten

De kosten voor de zelfstandig ondernemer proberen wij daarbij zo laag
mogelijk te houden. We zijn dan ook niet alleen de grootste, maar ook de
goedkoopste kwaliteitspartner en belangenbehartiger voor zelfstandig
ondernemers in de zorg.
Wil je meer weten over de kosten van dit pakket en de precieze
voorwaarden? Kijk dan gauw verder .

Is het je helemaal duidelijk en wil je direct inschrijven? Klik dan hier

Heb je vragen over de Wkkgz, de klachtenfunctionaris, de
geschilleninstantie of over onze diensten? Neem dan gerust even contact
op via info@solopartners.nl.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 30.000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket