Laatste update 6 augustus 2021 om 10:06

Veel zzp’ers in de zorg denken dat enkel een klachtenregeling nodig is om te voldoen aan de Wkkgz, maar dat is niet zo. De Wkkgz staat voor de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Deze wet legt vast wat goede zorg inhoudt, en zorgt er onder andere voor dat er is vastgelegd wat er moet gebeuren als mensen klachten hebben over de zorg. 

Een van de eisen van de Wkkgz is dat je een kwaliteitssysteem moet inrichten. Dit houdt o.a. in dat je een cliëntendossier bijhoudt waar je de resultaten van de behandelingen / zorgverlening in registreert. Ook registreer je de eventuele klachten en incidenten, en informeer je de cliënt en eventueel ook de IGJ over deze incidenten.

Het is belangrijk dat je op periodieke wijze de resultaten, klachten en incidenten bekijkt en daar verbeteringen op doorvoert. Als je moet voldoen aan de Wkkgz dien je ook in het bezit te zijn van een klachtenregeling en een onafhankelijke geschilleninstantie. Dit is slechts een samenvatting van enkele punten uit de Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg is natuurlijk nog veel breder dan dit. Voor alle informatie over de Wkkgz kun je hier onze whitepaper downloaden.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 19000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket