Laatste update 4 mei 2021 om 08:17

Een klacht is een uiting van ontevredenheid over een bewezen dienst, een persoon of een product.

Op het moment dat jouw cliënt niet tevreden is over de manier waarop hij of zij door jou behandeld is, dan spreek je van een klacht. Zodra er klachten ontstaan is het belangrijk dat hier samen over wordt gesproken. Een klacht hoeft niet altijd een medische misser te zijn, maar kan ook te maken hebben met de communicatie tussen zorgverlener en cliënt.

Het uiten van onvrede is voor de zorgverlener een belangrijk leermoment, door te reflecteren aan de aard van een klacht kom je als zorgverlener verder. Soms zit een klacht in een klein hoekje en is dit makkelijker op te lossen dan je denkt. Daarnaast draagt het bij aan de positieve ontwikkeling van de kwaliteit van jouw dienstverlening.

Mocht de aard van de klacht dieper zitten en kom je er samen niet zo makkelijk uit dan kan jouw cliënt altijd terugvallen op een klachtenregeling.
Daar begint het gesprek met een situatie omschrijving e.d. en bekijkt de klachtenfunctionaris deze. De onafhankelijke klachtenfunctionaris informeert de zorgverlener vervolgens over de datum van behandeling. Hij vertelt ook of er een persoonlijk gesprek zal plaatsvinden of dat er alleen een schriftelijke toelichting nodig is. Het is dan de bedoeling dat je binnen 6 weken een schriftelijke mededeling doet naar je cliënt.

Als de klacht dan nog steeds niet is opgelost dan kan de cliënt in beroep gaan bij een geschillencommissie, die zal vervolgens uitspraak doen.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 27000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket