Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadLaatste update 4 mei 2021 om 10:23
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is een soort update van twee verouderde wetten, de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) en de Kwaliteitswet Zorginstellingen (KZ).
Het leren van klachten en openheid over ongewenste gebeurtenissen is het doel van deze wetgeving. Het is belangrijk dat het voor een cliënt gemakkelijk is om een klacht in te dienen over zijn of haar zorgaanbieder. Dat is nodig omdat de overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt.
Als jouw cliënt de zorg als minder prettig ervaart, is het vastgelegd door de overheid welke rechten de cliënt heeft, en wat de eisen zijn voor jou als zorgaanbieder. Deze wetgeving verplicht jou als zorgaanbieder om een klachtenregeling in te stellen. Die klachtenregeling bestaat uit een onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie. Benieuwd naar het proces? Klik dan hier.
Een klachtenregeling alleen is niet voldoende. In de Wkkgz staat onder andere dat de cliënt recht heeft op informatie over de prestaties van de zorgaanbieder. Ook zijn zorgaanbieders verplicht om referenties te checken van bijvoorbeeld zorgverleners die invallen bij ziekte.
Er wordt van jou verwacht dat je voor jezelf een kwaliteitssysteem inricht. Wat dit systeem precies inhoudt kun je lezen in onze whitepaper.
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer info