Nieuws

Aantal besmettingen neemt toe. Hoe bereid jij je hierop voor?

dinsdag 28 juli 2020    Dit artikel delen
voorbereiden toename besmettingen

De afgelopen week loopt het aantal coronabesmettingen in Nederland weer op. De discussie binnen de samenleving gaat momenteel vooral over het wel of niet verplicht stellen van mondkapjes in openbare ruimten en hoeveel wetenschappelijk bewijs daarvoor aanwezig is. Ondertussen neemt de kans verder toe dat jij tijdens jouw werk met besmettingen wordt geconfronteerd. In dit artikel een paar suggesties om goed voorbereid te zijn op wat komen gaat. Welke vragen zou jij jezelf en jouw opdrachtgever kunnen stellen over corona?

Op welk moment zet jíj PBM in?

De discussie rondom het gebruik van Persoonlijke BeschermingsMiddelen (PBM) is inmiddels in volle gang. Onze verwachting is dat het nog wel een aantal maanden of  langer gaat duren voordat duidelijk wordt wat -achteraf gezien – verstandig was geweest. Daar heb jij op dit moment echter niets aan. Wat we weten is dat opdrachtgevers verantwoordelijk zijn voor het bieden van veilige werkomstandigheden, er daarnaast RIVM richtlijnen zijn en dat jij daarnaast ook een eigen verantwoordelijkheid als zelfstandige én als zorgprofessional hebt. Het komt er wat ons betreft op neer dat jij zelf een standpunt inneemt over de voorwaarden waaronder jij werkt. Draag dat standpunt uit, sla zelf materialen in en informeer jouw opdrachtgever en/of cliënt op voorhand over jouw werkwijze.

Wil je een voorbeeld over de wijze waarop jij tot een eigen besluit kunt komen betreft PBM, dan kun je deze bron raadplegen.

Hoe staat het met jouw kennis over handelen bij corona?

Op de juiste manier zorg kunnen leveren tijdens besmetting en hoe je precies besmetting kunt voorkomen, zijn belangrijke vaardigheden. Er is (gratis) bijscholing en e-learning beschikbaar om jouw basiskennis over corona op orde te brengen. Basishygiëne is niet zo eenvoudig als dat het lijkt en zeker bij het samenwerken met anderen ben je ook afhankelijk van hoe goed de ander zich aan de regels houdt. Het is belangrijk dat de afspraken rondom het werken met corona ook ter plekke te vinden zijn en procedures bekend zijn. Zorg ervoor dat jij jouw kennis goed op peil brengt en houdt, zodat jij jouw deskundigheid op dit vlak kunt delen.

Wil je meer uitleg over scholing rondom corona, dan kun je deze bron raadplegen.

Hoe ziet het crisisdraaiboek van de opdrachtgever eruit?

Werk je als onderaannemer voor een zorgorganisatie? Dan is het verstandig om navraag te doen over het draaiboek bij corona. Veel organisaties hebben een crisisteam samengesteld tijdens de eerste golf, dat een aantal belangrijke zaken in een crisisdraaiboek heeft beschreven. Afspraken over het opschalen, ondersteunen en afschalen bij een crisis staan hier bijvoorbeeld in vermeld. Ook een plan over een cohortafdeling zou hier bijvoorbeeld te vinden zijn. Ook als er geen besmettingen zijn is het belangrijk dat deze afspraken actueel gehouden worden, zodat vaste medewerkers en flexibele krachten zoals jijzelf weten waar ze aan toe zijn.

Wil je meer achtergrond van zo’n draaiboek, dan kun je deze bron raadplegen.

Wat is het testbeleid?

Bij zowel patiënten / deelnemers / cliënten als zorgmedewerkers is het actief monitoren op besmetting inmiddels mogelijk. Het zo vroeg mogelijk signaleren van klachten is van groot belang om het aantal besmettingen laag te houden of te voorkomen. Het is belangrijk dat je vooraf op de hoogte bent van de actuele situatie bij een opdracht. We beschreven dat het tijdens de eerste golf voorgekomen is dat zzp’ers in de zorg pas op locatie erachter kwamen welke risico’s zij liepen. Wees dat voor door vragen te stellen aan de opdrachtgever of intermediair over de actuele stand van zaken daar en hoe de opdrachtgever omgaat met het testbeleid.

De RIVM richtlijn voor veilig werken bij contactberoepen vind je hier.

Ben ik onderdeel van het communicatiebeleid?

Tijdens de eerste golf kwam het geregeld voor dat opdrachtgevers van hun flexibele schil verwachtten dat zij slechts voor één of enkele opdrachtgevers werkten. Als de omstandigheden dat vragen, dan is dat geen probleem en kun je daar (tijdelijk) op in gaan. Daar staat aan de andere kant wel tegenover dat het verstandig zou zijn dat je aangehaakt wordt op de communicatie van de opdrachtgever. Normaliter staat dit lijnrecht tegenover het behoud van je zelfstandig ondernemerschap maar ook hier als de omstandigheden dat vragen is dat geen probleem.
Wat is de stand van zaken ten aanzien van besmettingen? Hoe is de samenwerking binnen de regio georganiseerd? Hoe is de bezoekregeling ingeregeld? Hoe zit het met facilitair, verzuim, vrijwilligersbeleid, etc? Dit soort onderwerpen krijgt vaak de aandacht van het intranet van de organisatie, of via nieuwsbrieven. Het aansluiten bij het communicatiebeleid van de opdrachtgever kan helpen om een goed beeld te krijgen over wat er speelt.
Ons advies is dan ook om het gesprek aan te gaan met de opdrachtgever om de mogelijkheden te bespreken om tijdelijk in het communicatiebeleid te worden opgenomen.

Wat maak jij mee in de praktijk?

SoloPartners is als brancheorganisatie afhankelijk van de informatie, vragen en tips die we krijgen van jou als lid. Ook in een periode waarin de kans op besmetting van patiënten / deelnemers / cliënten toeneemt, willen we jou ondersteunen. Vertel ons jouw ervaringen en stel gerust jouw vragen.

Dit artikel delen