Nieuws

De webmodule: hulpmiddel zonder klant

dinsdag 10 maart 2020    Dit artikel delen

Ook al lijkt het erop dat niemand erop zit te wachten – behalve minister Koolmees (D’66) zelf – zal de webmodule in 2021 haar intrede doen. De afgelopen maanden hebben de bonden hun handen er vanaf getrokken, is er geklaagd over de administratieve lasten die met de webmodule gepaard zouden gaan en waren er problemen met Europa. Afgelopen week was er een vierde bijeenkomst over de webmodule en die bracht weinig nieuws. De minister gaat door op de ingeslagen weg en legt de kritiek naast zich neer.

Wil je eerst even overzicht, voor je verder leest, over het dossier dienstverband? Lees dan ons artikel Veel onrust over zzp’ers. Een overzicht.

In het kort

  • Op dit moment is de wet DBA met de ‘modelovereenkomsten’ van kracht. Deze zal op 1-1-2021 ophouden;
  • Vanaf die datum komt de webmodule voor zelfstandigen met een uurtarief boven € 16 en onder € 75;
  • Die webmodule gaat geautomatiseerd aangeven of jij als opdrachtnemer ‘binnen’ of ‘buiten’ dienst bent;
  • We namen de testversie van de webmodule door voor jou, de uitkomsten lees je hier;
  • Deze vierde bijeenkomst was een vervolg op nummer 1, nummer 2 en nummer 3.

Van grijs naar zwart-wit

Plaatje van ZIPconomy

Minister Koolmees verwoordde het zelf treffend tijdens de vierde bijeenkomst met betrokken organisaties: “Dé zzp’er bestaat niet”. De diversiteit van de groep is enorm en dat is ook niet vreemd als je 1,35 miljoen mensen op één hoop probeert te gooien. Toch gaat diezelfde minister het proberen om de groep zzp’ers door één en dezelfde webtool te halen: de webmodule. Een onmogelijke opgaaf, omdat het allereerst nooit duidelijk is geworden wanneer iemand nou precies in dienst is en je daarnaast rekening te houden hebt met verschillen per sector. Zeker de zorgsector, die tijdens de bijeenkomst enkele malen naar voren kwam, heeft namelijk nogal wat unieke eigen-aardigheden. Deze (belangrijke) specifieke kenmerken per sector spelen echter niet mee in het oordeel van de digitale applicatie.

Met de webmodule probeert de minister de grote hoeveelheid tinten grijs binnen de zzp groep terug te brengen naar de kleuren zwart en wit. Binnen dienstverband of buiten dienstverband. Kun je nou niet vanuit het ondernemerschap redeneren, was onder meer onze vraag.

Pamflet Zelfstandig Ondernemerschap

In de aanloop naar deze vierde bijeenkomst, werkten zeven organisaties een pamflet uit dat de minister oproept om te kijken vanuit ondernemerschap, in plaats van dienstverband. SoloPartners werkte hier aan mee. Vlak voor de bijeenkomst werd een persbericht gelanceerd dat op wat aandacht kon rekenen.

Gebruik de webmodule om te toetsen of iemand ondernemer is en laat de beoordeling van het dienstverband achterwege, zo was de strekking van onze gezamenlijke inzet. Als je bij een tarief van boven de € 75 per uur of hoger iemand direct als ondernemer kunt beoordelen, dan kan dat toch ook met tarieven die lager liggen dan dat? Toets op het ondernemerschap van de zzp’er en als dat op orde is, dan moet deze zijn gang kunnen gaan.

Alhoewel de minister het voorstel van ons ‘sympathiek’ noemde, manoeuvreerde hij keer op keer terug naar het dienstverband. De strekking van de minister is dat de huidige wetgeving vanuit de beoordeling van het dienstverband redeneert en dat daar onze sociale zekerheden aan gekoppeld zijn. We moeten oneerlijke concurrentie tussen werknemers en zzp’ers voorkomen, kwetsbare zzp’ers beschermen en onverzekerdheid voorkomen. Dat zijn de uitgangspunten voor de minister. Vasthouden aan het dienstverband is dan logisch, zo stelde hij. De minister kiest daarmee dus voor het huidige systeem en werkgevers, in plaats van voor het individu en opdrachtnemers. Het valt op dat Koolmees te pas en te onpas het prehistorische advies van Borstlap er even aan de haren bijsleept om zijn argumenten kracht bij te zetten.

Het wordt interessant om te zien hoe het verkiezingsprogramma van het ‘liberale’ D66 eruit ziet op dit dossier.

Voorbeelden verzanden in discussies

Tijdens de presentatie van Koolmees en de break-out sessies daarna komt bij het bespreken van praktijkvoorbeelden de onduidelijkheid pas echt goed naar voren. Er worden diverse voorbeelden van zzp’ers en hun opdrachten besproken. Door deze voorbeelden aan te halen wordt bekeken of de aanwezigen – die best wel wat kennis hebben over dit dossier – er samen uitkomen. Het antwoord daarop is een duidelijke nee. Er zijn zoveel punten waarover je kunt discussiëren, dat geen enkele casus uitgesproken helder is.

Wat staat er in de overeenkomst? Wat zijn de praktische kenmerken van de opdracht? Hoe worden de werkzaamheden in de praktijk uitgevoerd? Wat is de context van de opdrachtgever? Per opdracht worden deze vragen beantwoord. De 550.000 zzp’ers die vatbaar zijn voor het oordeel van de webmodule mogen zich er straks samen met hun opdrachtgevers over gaan buigen. Althans, zo is de gedachte.

Een ‘hulpmiddel’ zonder klant

Minister Koolmees noemt de webmodule een hulpmiddel. ‘Hulp’ gaat over wat de ander nodig heeft. De vraag is of er wel een hulpvraag ligt bij opdrachtgevers en opdrachtnemers. Onze voorspelling is dat de webmodule nagenoeg niet gebruikt zal gaan worden binnen de zorgsector. Waar komt dit standpunt vandaan?

  • Het gebruik van de webmodule voor opdrachtgevers en opdrachtnemers is niet verplicht;
  • De specifieke kenmerken van de zorgsector zitten er niet in en die zijn wel van belang;
  • Je kunt als opdrachtgever dus altijd een ‘pleitbaar standpunt’ innemen naar de Belastingdienst;
  • Met zo’n pleitbaar standpunt heb je recht op een dialoog over de specifieke omstandigheden;
  • De Belastingdienst hanteert dezelfde benadering naar opdrachtgevers; met of zonder oordeel van de webmodule;

Kortom, de webmodule geeft dus geen definitief uitsluitsel voor de zorg, de Belastingdienst zal even genuanceerd te werk gaan met en zonder ingevulde module en daarnaast is de vraag waarom je als opdrachtgever actief zou werken aan een webmodule die een negatief oordeel zou kunnen geven?

Wij voorzien dat zorgorganisaties de webmodule na een aantal keer testen zullen vermijden. De webmodule wordt daarmee mogelijk een hulpmiddel zonder klant.

Dit artikel delen