In gesprek met … de IGJ

gesprek IGJ

Bericht geplaatst 17 juni 2022 om 08:55

Op 25 mei en 1 juni hebben wij gesproken met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het onderwerp was het onvolledige beeld van de (nieuwe) zorgaanbieders wat zij hadden. De zorgen over kennis over zorgwetgeving en verwarring over de meldplicht van zzp’ers wat betreft de Wet toetredingzorgaanbieders (Wtza).

Bedankt voor jullie input

Zonder al jullie input konden wij niet zo gedetailleerd het gesprek aan gaan met de IGJ over deze nieuwe wetgeving, dus bedankt allemaal voor jullie signalen!

*Wij hebben nog een enquête open staan om een beter beeld te verkrijgen van jou als zzp’er. Help je mee? Alle antwoorden dragen bij aan onze gesprekken die we voeren met dergelijke partijen.

Meldingen voornamelijk vanuit zzp’ers

Met de kennis dat de Wtza voortkomt uit de Wet toetreding zorginstellingen (Wtzi) zal het je niet gek klinken dat er voornamelijk meldingen gedaan worden door zzp’ers in de zorg. De IGJ is verrast door de hoeveelheid aanmeldingen. De IGJ heeft met ons gedachten uitgewisseld over hoe ze om kunnen gaan met al deze meldingen. Daarnaast kwam aan bod dat de communicatie rondom de meldplicht beter toegesneden ‘moet’ worden op de zzp’er.

Onduidelijkheid tussen meldplicht en in het portaal staan

De verwarring over de registratie in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa) en de meldplicht vanwege de Wtza, was er daar één van. Wij worden de afgelopen maanden overladen met telefoontjes en mailtjes van zzp’ers die het onduidelijk vinden. Bij het IGJ krijgen ze die signalen ook en begrijpen ze de urgentie. De IGJ gaat op zoek naar een oplossing voor die verwarring.

Gebleken is dat in de praktijk nieuwe zorgaanbieders denken dat ze niet hoeven melden als ze zijn opgenomen in het LRZa. Dat is niet juist. In het LRZa sta je al snel doordat er automatisch zorgaanbieders worden opgenomen op grond van SBI-code, AGB-code of BIG-registratie. Dit staat los van de meldplicht vanuit de Wtza. Een zorgaanbieder die op of na 1-1-2022 gestart is dient zich altijd de melden bij de IGJ. Melden kan van via toetredingzorgaanbieders. (Let op hiervoor dien je een eHerkenning aan te vragen met minimaal beveiligingsniveau EH2+)

Het meldformulier verbeteren

Een ander signaal dat wij en de IGJ beiden hebben geconstateerd is de inhoud van het meldformulier. Dit formulier zal worden aangepast aan de situatie van de zzp’er. Ben je van plan om voornamelijk als onderaannemer te gaan werken, hoef je een deel van de vragen niet meer in te vullen die zzp’ers met rechtstreekse contracten wel moeten invullen. Deze aanpassing maakt het eenvoudiger om het meldformulier te doorlopen.

Wtza en Wkkgz niet uit te besteden

Ongewijzigd blijft uiteraard dat alle nieuwe zorgaanbieders moeten voldoen aan de verplichtingen van de Wkkgz en de Wtza. In het gesprek werd ook weer benadrukt dat er geen wkkgz– en wtza-abonnementen bestaan waarmee je automatisch voldoet aan al die eisen. Het is van belang dat ook zzp’ers in de zorg zelf weten wat wetgeving is. Door de eisen vanuit de wet te begrijpen kun je deze ook gemakkelijker toepassen.

Neem bijvoorbeeld het werken met een kwaliteitssysteem, een eis vanuit de Wkkgz. Door zelf je uitgangspunten hierin te bepalen kun je gemakkelijker overeenkomsten accepteren of juist niet. Je weet door het zelf op te zetten hoe je invulling geeft aan dit systeem en hoe je dit binnen je werk moet uitvoeren.

Kortom je zult zelf op de juiste wijze gebruik moeten maken van het kwaliteitssysteem dat je geacht wordt in te richten. Dat kan niemand anders voor je doen, ook al suggereert de naam van het abonnement dat dat wel zo is.

Te makkelijk omgegaan met kwaliteitssysteem

Het kwaliteitssysteem is een punt van zorg zowel bij IGJ als SoloPartners. In de praktijk wordt te makkelijk met deze verplichting omgegaan en worden verplichtingen ten onrechte niet nageleefd. De redenen hiervoor zijn divers maar gebrek aan tijd en gebrek aan kennis over het kwaliteitssysteem lijken de hoofdoorzaken te zijn.

Het belang van het op orde hebben van dit kwaliteitssysteem is in het gesprek benadrukt door de IGJ. Wil je het van ons niet aannemen, neem het dan aan van de IGJ! Wij bieden je in onze kennisbank artikelen aan wat de eisen zijn aan zo’n systeem, maak er gebruik van. En wil je ondersteunende tools om het kwaliteitssysteem in te richten? Meld je dan aan voor het kwaliteitspakket. Er zit meer in het kwaliteitspakket zoals jaarlijks een VOG (ter waarde van €33,85), korting op een groot aantal geaccrediteerde e-learningmodules (korting ter waarde van €130) en Vilans protocollen ( ter waarde van €30 per jaar).

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 32.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket