Overal stijgen de kosten, dus ook jouw uurtarief?

kosten stijgen

Bericht geplaatst 22 november 2022 om 13:36

Momenteel krijgen we veel vragen van jullie over het uurtarief dat je vanaf 1 januari 2023 (of eerder) kunt vragen. De hoge inflatie, mede door de gestegen energiekosten, merken jullie uiteraard ook in je portemonnee. Dat roept de vraag op in hoeverre je die gestegen kosten mag en kunt doorberekenen in je uurtarief.

Uitgangspunt

In dit artikel leggen we je uit hoe je je uurtarief kunt berekenen, welke elementen je daarbij kunt betrekken en welke uitgangspunten daarbij gelden. Het belangrijkste uitgangspunt is dat er geen goed of fout uurtarief is. Het uurtarief is het resultaat van onderhandelingen met je opdrachtgever en de ene keer zal het hoger zijn dan de andere keer maar er is geen goed of fout. Een te laag uurtarief moet je uiteraard niet accepteren, zoals we in dit artikel uitleggen. Om te kunnen bepalen wat te laag is moet je je tarief in kaart brengen. Wat heb je minimaal nodig per maand om je bedrijf te laten bestaan? En wat heb je nodig om zelf voldoende over te houden om van te leven?

Verhoging in lijn met stijgende kosten

Voor de verhoging die je wilt doorvoeren vanaf 1 januari 2023 geldt min of meer hetzelfde. Je bent vrij om te bepalen hoe hoog je uurtarief wordt in het nieuwe jaar. En dat het tarief wellicht wat meer stijgt dan anders, omdat ook voor jou de kosten alleen maar stijgen, zal opdrachtgevers niet verrassen. Maar, bij de opdrachtgevers stijgen de kosten ook, terwijl de vergoedingen die worden betaald door verzekeraars, gemeenten en zorgkantoren lang niet altijd (evenredig) meestijgen. Houd er dus rekening mee dat opdrachtgevers een hoger tarief niet zomaar zullen of kunnen accepteren.

Voor sommige beroepen, zoals de kraamverzorgenden, geldt dat er minder of geen ruimte is om zelf het tarief te bepalen. In die situaties ben je helaas afhankelijk van de NZa, gemeente, verzekeraar of zorgkantoor, voor een eventuele verhoging van het voor jou geldende tarief. Dat zal in lang niet alle gevallen worden verhoogd. In de praktijk volgen zzp’ers het tarief dat hun cliënten vergoed krijgen. Dat ben je echter niet verplicht. Het staat je vrij om een hoger tarief te vragen. De cliënt moet dan zelf het verschil bijbetalen. Zolang je daarover transparant communiceert met je cliënt, is dat toegestaan. Als de tarieven die worden vergoed te laag worden voor jou om van rond te komen, is het goed om dit in het achterhoofd te houden.

Pak het nu op

Wat wel heel belangrijk is, is dat je tijdig en duidelijk communiceert over je uurtarief. Ga er nu dus al mee aan de slag is ons advies. Er is een verschil in het communiceren en onderhandelen tussen lopende opdrachten en nieuwe opdrachten:

  1. Van een lopende overeenkomst kun je alleen het uurtarief aanpassen als die mogelijkheid in de overeenkomst is opgenomen. Staat die mogelijkheid er niet in, dan kun je natuurlijk altijd in overleg met je opdrachtgever komen tot een aangepast tarief. Als de opdrachtgever daar niet aan mee wil werken, blijft het oude tarief van kracht. Afhankelijk van wat er in de overeenkomst is opgenomen kun je het ontbinden of niet.
  2. Voor nieuwe overeenkomsten kun je al direct een hoger tarief hanteren. Hoe hoog dat tarief moet zijn, kun je zelf bepalen. Het hiervoor genoemde artikel kun je ook daarvoor gebruiken. Wij kunnen je niet adviseren over de hoogte van het bedrag dat je kunt vragen omdat dit niet is toegestaan door de ACM. Je moet als ondernemer zelf je tarief bepalen. Als wij daarover adviseren, geldt dat als marktbeïnvloeding en dat is wettelijk niet toegestaan.

Heb je een website dan kun je hier alvast aangepaste tarieven per 1-1-2023 aangeven. Transparantie is belangrijk. 

Kortom..

Uitgangspunt blijft dat je uurtarief voldoende moet zijn om ondernemersrisico’s mee af te dekken (pensioen, arbeidsongeschiktheid etc.) en je in staat moet stellen om in je levensonderhoud te voorzien. Als de kosten van je levensonderhoud en/of bedrijfskosten stijgen, is het ook logisch om een verhoging van je uurtarief te overwegen. Omdat iedere situatie anders is, zal een berekening van het uurtarief ook voor iedereen anders uitvallen.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 32.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket