De sportpedicure: voor de voeten van je cliënt en die van jezelf

Bericht geplaatst 25 april 2017 om 15:26

Als je sport, hebben je voeten veel te lijden. Sporters bezoeken dan ook regelmatig de pedicure. Sinds enkele jaren bestaat er zelfs een speciale opleiding tot ‘sportpedicure’. Wanneer is bezoek aan zo’n pedicure aan te raden en wat kun je zelf doen om je voeten in goede conditie te houden?

Bij de meeste sporten worden de voeten extra belast. Als gevolg daarvan hebben sporters vaak ook eerder last van voetproblemen, zoals blaren, knobbels, gewrichtspijn, likdoorns en kloven. Ook komen voetschimmels vaker voor bij sporters. Een sportpedicure verzorgt en behandelt je voeten en kan je helpen om veelvoorkomende voetproblemen te voorkomen.

Wat doet de sportpedicure?

Een pedicure met de kwalificatie ‘sportpedicure’ is bekend met de specifieke voetproblemen van sporters. Hij of zij kan je voetafdruk bepalen, de lengte van je spieren meten en het functioneren van je voeten onderzoeken. Welke bewegingen maken je voeten precies tijdens het sporten? En wat betekent dat voor de belasting?

Daarnaast kun je bij de pedicure terecht voor behandeling van je voetblessures, bijvoorbeeld door taping, massage, houdings- en afwikkeladvies. Tot slot kan de sportpedicure je adviseren over geschikte sportschoenen en speciale voetverzorgingsproducten.

Wat kun je zelf doen?

Beoefen je een sport waarbij je veel moet lopen, rennen en springen? Dan helpen de volgende tips je om voetproblemen te voorkomen:

  • Kies de juiste schoenen en vervang ze regelmatig. Let vooral op hielstabilisatie en schokdemping.
  • Zorg altijd voor een goede warming-up van 5 tot 10 minuten.
  • Doe regelmatig voetspierversterkende oefeningen. Train vooral je kuitspieren en de spieren rondom je enkels en voeten.
  • Zorg voor een goede trainingsopbouw. Loop niet te hard van stapel, maar bouw zorgvuldig op, bij voorkeur volgens een schema.
  • Zorg voor variatie. Oefen bijvoorbeeld eens met heuvelop lopen. Daarmee verleng je de achillespees en verbeter je de flexibiliteit van deze pees.
  • Let op je houding. Maak niet te grote passen en leun niet te ver voorover of achterover.
  • Neem voldoende rust. Op de bank liggen met een goed boek is óók onderdeel van je training! Je spieren hebben immers tijd nodig om te herstellen en sterker te worden.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 30.000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket