Nieuws

Update Coronavirus: wat moet je weten als zzp’er in de zorg?

dinsdag 17 maart 2020    Dit artikel delen

Het meest recente coronavirus, Covid-19, grijpt meer en meer om zich heen in Nederland. De druk op de gezondheidszorg is hoog en ook zzp’ers in de zorg zijn volop aan het werk als gevolg hiervan.

Waar liggen jouw verantwoordelijkheden als zelfstandig zorgaanbieder?

Allereerst: COMPLIMENTEN!

Voordat we van start gaan: wat geweldig dat jullie bereid zijn jezelf als zorgverlener zó kwetsbaar op te stellen. Je moet het maar durven. Een woning inlopen van een cliënt die besmet is. Een dienst draaien in een ziekenhuis waar je van weet dat er besmette patiënten aanwezig zijn. Zorg verlenen in een verpleeghuis of instelling voor gehandicaptenzorg waar nog geen besmetting aanwezig is, maar dat gevoel van onheil wel in de gangen ‘hangt’. Familie zien in en uitlopen waar je graag mee samenwerkt, maar hoe veilig is het eigenlijk?

Het is eenvoudig gezegd dat er ‘voor zorgverleners andere regels gelden’, maar vanzelfsprekend is het allerminst. Het verdient een diepe buiging dat jullie zorg verlenen in tijden dat dat risico’s voor jezelf meebrengt. Grote complimenten dus.

Jij als zorgaanbieder

Een zzp’er in de zorg is een zorgorganisatie van één persoon. Dat wil zoveel zeggen als dat je niet alleen als zorgverlener actief bent, maar ook de verantwoordelijkheid moet nemen voor alles rondom jouw ‘organisatie’. Wat verantwoord is en wat niet, is in dit geval volledig aan jouzelf. Het is belangrijk je te realiseren dat je hier zelf de verantwoordelijkheid voor draagt. Een opdrachtgever, cliënt of intermediair kan die verantwoordelijkheid niet overnemen. Je moet dus je eigen afwegingen maken onder welke voorwaarden je welke zorg levert.

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd vindt dat het coronavirus jou in een complexe situatie plaatst, waar je achteraf moet kunnen verantwoorden welke overwegingen en beslissingen je maakte. Dat geldt niet alleen in dit voorbeeld van hulpmiddelen, maar ook in algemene zin. Welke keuzes maak jij als zorgaanbieder en kun jij dit achteraf ook terughalen? We adviseren je om een dagboekje of korte rapportage bij te houden van wat je hebt gedaan op welke dagen en wat er voorgevallen is. Mochten daar dan op een later moment vragen over gesteld worden, dan kun je nog ophalen hoe het zat.

Kom je in de praktijk zaken tegen die goede zorg in de weg staan? Meld dit dan bij de NZa.

Jij als zorgverlener

Het kabinet roept iedereen in Nederland op om thuis te blijven als je symptomen hebt van het coronavirus, zoals verkoudheid, hoesten en/of keelpijn. Iedereen, behalve zorgverleners want daar geldt ander advies voor. Omdat we iedereen in de zorg hard nodig hebben, mogen zorgverleners alleen thuisblijven bij koorts vanaf 38 graden. Hoesten, verkoudheid en keelpijn alleen zijn onvoldoende reden om thuis te blijven. Het moet een combinatie zijn van die klachten + koorts.

Aangezien zzp’ers in de zorg niet graag thuisblijven, moeten we hem omdraaien: zorg ervoor dat je niet aan het werk gaat als je 38 graden of meer aan koorts hebt. Heb je klachten gehad, blijf dan minimaal 1 volle dag thuis nadat je niet meer hoest en geen koorts hebt. Deze maatregelen gelden inmiddels voor heel Nederland (was eerst alleen Brabant). Ook wordt van zorgverleners verwacht dat zij niet naar het buitenland gaan en bijeenkomsten met meer dan 100 personen vermijden. Een korte FAQ vanuit het RIVM vind je hier.

Heb je zelf te maken met een incidentele besmetting bij een eigen opdracht en beschik je niet over voldoende beschermingsmaterialen? Benader dan één van de coördinatoren van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (ROAZ). De ROAZ wordt gebruikt om de distributie van beschermingsmiddelen te verdelen.

Even praktisch: hoe bescherm je jezelf als zorgverlener?

  • Gebruik een schort met lange mouw met PE-coating;
  • Gebruik een FFP2-masker;
  • Kleed je om buiten de ruimte waarin de geïsoleerde patiënt zich bevindt (kamer of in geval van een cohortisolatie, de afdeling of unit);
  • Reinig en desinfecteer dagelijks de (isolatie)kamer met nadruk op handcontactpunten.
  • Scheid de gebruikte schoonmaak materialen.

Jij als ondernemer

Neem je opdrachten aan bij zorgorganisaties en werk je als onderaannemer? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Hier wat ondernemende vragen die je de opdrachtgever of intermediair zou kunnen stellen voordat de opdracht start.

Is er sprake van organisatie specifieke werkwijzen of protocollen als het op Covid-19 aankomt? Waar kun je persoonlijke beschermingsmiddelen vinden? Wordt er op locatie onderscheid gemaakt in aanpak tussen bepaalde typen medewerkers, bijvoorbeeld zorgverleners en de facilitaire dienst? Wat is de positie van de Infectie Preventie Commissie (IPC)? Op welke wijze worden cliënten/patiënten en familie geïnformeerd? Wat is de aanpak bij onbegrepen gedrag van bewoners tijdens isolatie?

Daarnaast is het goed om jouw Overeenkomst van Opdracht goed te bekijken op de voorwaarden van annulering van een opdracht. Het zou vervelend zijn als opdrachtgevers op het laatst moment diensten kunnen annuleren zonder dat jij daarvoor gecompenseerd wordt.

Heb je vragen over jouw rol als zorgverlener met betrekking tot het coronavirus? Neem dan contact op met de GGD.

Informatie ophalen over Corona voor ondernemers kan ook via het Coronaloket van de Kamer van Koophandel.

Hoe gaat het met jou?

Als brancheorganisatie zijn we benieuwd naar hoe het jou vergaat in de praktijk. Ook hebben wij een pagina ingericht met daarin allerlei belangrijke bronnen, kijk daar eens. Heb je een verhaal te vertellen of een tip te delen? Informeer ons dan via ons contactformulier of bel ons even. Mocht er aanleiding zijn om meer informatie over het coronavirus te delen, dan lees je dat uiteraard op onze website.

Dit artikel delen