Nieuws

Update HKZ-keurmerk zzp’er in de zorg – januari 2019

dinsdag 15 januari 2019    Dit artikel delen

Vanaf 1 januari 2019 is het voor zzp’ers mogelijk om het HKZ keurmerk te behalen. Wij zullen de komende tijd regelmatig updates plaatsen over dit nieuwe keurmerk voor zelfstandige zorgaanbieders. Vandaag een update voor de maand januari.

Meer lezen over het HKZ keurmerk? De aankondiging lees je hier, de samenvatting van de norm hier, de meest kritische geluiden beschreven we hier en een update over alle keurmerken plaatsten we onlangs hier

Waarom een nieuw keurmerk?

Dit is zonder twijfel de meest gestelde vraag door zzp’ers, en het antwoord is eenvoudig: omdat de huidige keurmerken niet meer voldoen aan de eisen van dit moment. De Wkkgz eisen die per 1-1-2016 ingegaan zijn, maken geen onderdeel uit van bestaande keurmerken. De kwaliteitswet werd geïntroduceerd en de bestaande keurmerken hadden die eisen niet in zich. Dit is de reden dat het HKZ-keurmerk zzp’er in de zorg is ontstaan.

Veel zzp’ers willen bewijzen dat zij voldoen aan alle wet- en regelgeving. Het aantal opdrachtgevers dat vraagt naar zzp’ers die alle wettelijke verplichtingen op orde hebben groeit. Ook bemiddelende partijen willen op termijn gaan werken met zzp’ers die onafhankelijk zijn getoetst. Kortom, de sector vraagt steeds vaker om zzp’ers die aan de laatste stand van wet- en regelgeving voldoen én die onafhankelijk getoetst zijn.

Hoe krijg je een HKZ keurmerk?

Je kan het HKZ keurmerk behalen door deze drie stappen te doorlopen:

  1. Download de HKZ norm en zorg dat je bent voorbereid.
  2. Maak een profiel aan via hkzzzp.nl. Upload jouw documenten en beantwoord de vragen.
  3. Maak binnen het ICT systeem een afspraak met een Certificerende Instelling (CI)
    voor een assessment (vanaf 1 maart).

Nadat de zzp’er het assessment goed heeft doorlopen reikt de CI het keurmerk uit.
Het keurmerk is drie jaar geldig.

Het HKZ keurmerk behalen verloopt dus via 3 partijen:

  1. HKZ-NEN is de beheerder van de norm en onafhankelijk.
    De norm voor het keurmerk is van HKZ – NEN.
  2. De ICT wordt geleverd door brancheorganisatie SoloPartners.
    Je hoeft géén lid te zijn van SoloPartners om gebruik te maken van de ICT.
  3. De Certificerende Instellingen voor het HKZ keurmerk voor zzp-ers zijn DNV en Dekra.
    Zij zijn door HKZ – NEN geautoriseerd om het keurmerk uit te reiken.

Hoe staan we er op dit moment voor?

Er is hard gewerkt om alles voor 1 januari voor elkaar te krijgen. Vooral de ICT heeft flink wat voeten in de aarde gehad, omdat dit systeem zowel voor de zzp’er als de Certificerende Instelling belangrijk is. In dat systeem moeten alle documenten een plek kunnen krijgen, moeten vragen beantwoord kunnen worden en moeten de assessors het systeem kunnen gebruiken om alles te beoordelen. Het systeem bleek voldoende geschikt om open te stellen vanaf 1 januari, en inmiddels hebben ruim 100 zzp’ers een profiel aangemaakt. Dit hebben zij gedaan om zich alvast voor te bereiden op het HKZ keurmerk.

HKZ heeft de supervisie over dit gehele traject, en zij moeten de kwaliteit van het keurmerk en het proces bewaken. Zij hebben daarom een pilot gedraaid met 8 zzp’ers. Eind november zijn zij daarmee gestart en dat heeft veel inzicht gegeven in wat er nodig is om het proces goed te doorlopen. Op basis van die pilot worden er nog een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Vandaar dat de assessments niet onmiddellijk starten, maar vanaf 1 maart.

HKZ schrijft onder meer dat.. “In november 2018 is een pilot uitgevoerd. Er zijn assessments voor kandidaten uitgevoerd op basis van gegevens die zij hebben ingevoerd in het systeem. Naast een aantal technische verbeterpunten ten aanzien van het systeem, leverde dit ook nieuwe inzichten op hoe het gehele certificatietraject (ICT-systeem en assessment) betrouwbaarder en efficiënter zou kunnen verlopen. Omdat NEN-HKZ grote waarde hecht aan de betrouwbaarheid van het gehele certificatietraject is besloten deze verbeteringen door te voeren.”

Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Dit jaar zien wij als een belangrijk jaar in de opstart van dit nieuwe keurmerk. De zzp’ers hebben de pilot als zeer positief ervaren. Ook is een grote groep zzp’ers bereid om werk te maken van het nieuwe keurmerk. Uiteraard zijn er ook veel zzp’ers die balen van het feit dat er mogelijk nieuwe investeringen gedaan moeten worden in een keurmerk, terwijl ze al een ander keurmerk hebben. Belangrijk is dat het nieuwe keurmerk niet verplicht is, en landelijk ook niet verplicht zal worden gesteld. De ondernemer mag zelf bepalen of ze dit keurmerk willen hebben.

De zpp’ers die zich voorbereiden op de nieuwe norm geven aan dat ze verrast zijn door het aantal wettelijke eisen waaraan ze moeten voldoen. Hieruit blijkt dat het proces vooral inzage geeft in wat er momenteel van de zzp’er in de zorg wordt verwacht. Uit de pilot bleek dat zzp’ers vooral moeite hadden met het aantonen van hun incidenten registratie. Niet alle zzp’ers beschikken al over een systeem om incidenten te registreren zoals wij bijvoorbeeld aan kwaliteitsleden aanbieden. Tot zover onze update over januari, binnenkort valt er meer te lezen over het nieuwe keurmerk voor zzp’ers in de zorg.

Heb je vragen over het HKZ keurmerk, stel ze gerust via ons contactformulier >>

Dit artikel delen