Ben jij een goede zzp’er?

Bericht geplaatst 5 maart 2024 om 09:08

Dat de beeldvorming over zzp’ers in de zorg lang niet altijd positief is, is niets nieuws. Maar helaas is het niet altijd uitsluitend ‘beeldvorming’. Wij horen helaas ook, en soms via andere zelfstandig ondernemers, de verhalen over zzp’ers die het overgrote deel van een dienst zittend doorbrengen; scrollend op hun telefoon, zonder al te veel werkzaamheden te verrichten. En die dat ook helemaal niet erg lijken te vinden. Wij vinden dat schokkend!

In dit artikel zetten we op een rij hoe wij denken dat een zzp’er in de zorg zich moet ‘gedragen’.

Het is in de zorg tamelijk gebruikelijk dat je als zzp’er, zonder gesprek vooraf, aan het werk gaat in een zorgorganisatie. De organisatie heeft, al dan niet via een bemiddelaar, de openstaande diensten aangemeld in een app of op een website. En jij hebt als zzp’er een of meer diensten geaccepteerd. Als het goed is, weet de organisatie dat jij degene bent die komt werken. Maar dat wil lang niet altijd zeggen dat de medewerkers op de afdeling of locatie dat óók weten.

Neem initiatief

Realiseer je, voordat je aan het werk gaat, dat het kan zijn dat het niet bekend is dat je komt of wie er komt. Neem daarom bij binnenkomst direct zelf het initiatief; stel je voor en leg uit wat voor een dienst je hebt geaccepteerd. Neem ook zelf het voortouw voor een goede overdracht of briefing; wat wordt er van jou verwacht? Laat zien dat je gekomen bent om je handen uit de mouwen te steken. En wacht niet tot iemand je vraagt om iets te doen.

Wacht niet af

Moet je medicatie toedienen, heb je hulpmiddelen nodig, et cetera… vraag waar je die kunt vinden. Dat geldt ook voor dingen als het toilet of de koffieautomaat. Wacht niet tot je wordt rondgeleid; zorg dat iemand je de weg wijst.

Moet je voor een goede uitvoering van je werkzaamheden toegang hebben tot zorgdossiers? Vraag daar dan actief naar. Het kan zijn dat ‘geen toegang hebben/krijgen’ betekent dat je je werk niet goed kunt doen. Dit kun je ook vooraf, eventueel via je bemiddelaar, laten weten.

Toegevoegde waarde

Uiteraard lever je kwalitatief goede zorg; dat is de basis. Als échte zzp’er heb je veel ervaring opgedaan bij allerlei verschillende organisaties. Gebruik die ervaring en probeer toegevoegde waarde te leveren. Dit kun je doen door tips te geven en suggesties te doen over hoe je bepaalde dingen beter of efficiënter kan doen. Hoe meer toegevoegde waarde je levert, hoe groter de kans dat ze je vaker inschakelen.

Net dat stapje meer…

Heb je het gevoel dat je niet erg welkom bent? Doorbreek die negatieve sfeer dan direct; leg actief contact met andere zorgmedewerkers. Geef aan dat je komt om te werken en dat je aan de slag wilt. Je zult zien dat de sfeer dan in de meeste gevallen snel omslaat. En geef geen gelegenheid voor het laten terugkeren van de negatieve sfeer. Dat zal in sommige gevallen betekenen dat je nét wat beter je best moet doen. En nét wat harder moet werken dan anders of dan de anderen. Maar dat is dan maar zo en daar heb je mee te dealen als zzp’er in de zorg. Als je daarmee bereikt dat ze tevreden over je zijn, vergroot het ook weer de kans op een volgende opdracht.

Handen uit de mouwen

Als zzp’er ben je zelfstandig ondernemer. Gedraag je dus ook ondernemend; handen uit de mouwen en aan de slag. Daar hoort bij dat je tijdens je dienst actief op zoek gaat naar werkzaamheden. Ook als dat werkzaamheden zijn die formeel niet tot jouw taken behoren. Zie je dat anderen geen tijd hebben om bepaalde werkzaamheden uit te voeren en jij hebt die tijd wel? Waarom zou je dan niet wat extra doen? Ook hier geldt immers weer: hoe tevredener je tijdelijke collega’s over jou zijn, hoe groter de kans is op een volgende opdracht. Niet alleen bij die opdrachtgever, maar misschien ook bij andere opdrachtgevers. De zorg is namelijk een tamelijk klein wereldje waarin een goede reputatie zich altijd terugbetaalt. En een slechte reputatie je nog lange tijd blijft ‘achtervolgen’…

Dus… ben jij een goede zzp’er?

Beantwoord jij de vraag ‘Ben jij een goede zzp’er?’ na het lezen van het artikel met ‘nee’ of ‘weet ik eigenlijk niet’? Dan is het de hoogste tijd om kritisch naar je functioneren als zzp’er te kijken en een verbeterplan te maken. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Start om te beginnen bij de eerstvolgende dienst met het nemen van initiatieven en wacht niet af. Vraag wat je kunt doen. Je zult zien… vanaf dan gaat het bijna vanzelf. Succes!

Heb je nog vragen over jouw zzp-schap? Of wil je het hier met ons over hebben? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket