Heb jij al een klachtenregeling?

Als zzp’er in de zorg wil je er liever niet aan denken en misschien is het je nog niet eerder overkomen, maar het krijgen van een klacht kan de allerbesten overkomen. Als jij een klacht krijgt van een cliënt, over de door jou geleverde zorg, dan zul je daar gehoor aan moeten geven. Je kunt dan het gesprek aan gaan met jouw cliënt om zijn of haar kant van het verhaal aan te horen. Vaak kom je dan samen tot een gepaste oplossing. Maar het kan ook gebeuren dat je er samen niet uit komt. Dan biedt onze klachtenregeling uitkomst. Op die manier kan jouw cliënt op een laagdrempelige manier zijn onvrede uiten en kunnen jullie samen tot een gepaste oplossing komen.

 

De klachtenregeling, een wettelijke verplichting

Werk je als zzp’er in de zorg dan ben je wettelijke verplicht om je aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie of klachtencommissie. Onze klachtenregeling voldoet aan alle eisen vanuit de volgende wetten:

·        Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz)
·        De Jeugdwet
·        Wet zorg en Dwang (Wzd)
·        Wet verplichte ggz (Wvggz)
·        Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Lever jij zorg vanuit de Wlz of Zvw dan moet je voldoen aan de wettelijke eisen van de Wkkgz. Ben jij zzp’er in de zorg en val je niet onder bovenstaande wetgeving? Dan kun je je alsnog bij ons aanmelden. Onze klachtenregeling heeft geen eigen risico, klachten worden dus altijd gratis in behandeling genomen.

Wat doe je bij een klacht?

Is een cliënt ontevreden over de door jouw geleverde zorg? Ga dan altijd eerst het gesprek aan. Probeer er samen uit te komen. Als een gesprek niet meer mogelijk is omdat de situatie (te) hoog is opgelopen, dan is het belangrijk om je cliënt naar de klachtenfunctionaris of vertrouwenspersoon te leiden. 

Ben je bij ons aangesloten dan vind je het klachtenreglement in jouw MijnSolo, hierin staat de route naar de klachtenfunctionaris/vertrouwenspersoon beschreven. Het is belangrijk dat je jouw cliënt vooraf informeert over de klachtenregeling zodat deze laagdrempelig blijft.

Wil je graag weten wat de eisen zijn rondom een klachtenregeling? Lees dan eens het artikel waarin we alle eisen met je doornemen. Met ons lidmaatschap ben je aangesloten bij Geschilleninstantie kleinschalige zorgaanbieders, dit is een erkende instantie zoals je kunt zien in het overzicht van de overheid.

Wat kost een klachtenregeling?

Wij bieden 2 pakketten aan die beide de klachtenregeling bevatten. Het basispakket kost 75,- per jaar en je betaalt eenmalig 20,- inschrijfkosten. Dit pakket is gericht op de zelfstandig zorgaanbieder die zelf alles al volgens de eisen van de wet- en regelgeving heeft ingericht en alleen nog een aansluiting met een door het ministerie erkende klachtenregeling nodig heeft.

Naast dit basispakket bieden we ons kwaliteitspakket aan. De kosten hiervoor zijn jaarlijks 160,- en je betaalt geen inschrijfkosten. Ons kwaliteitspakket bevat alle onderdelen van het basispakket plus onderdelen die ondersteunen in het kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan modelovereenkomsten, elk jaar een gratis VOG of het opzetten van een kwaliteitssysteem.

Als je bij ons bent aangesloten en er wordt een klacht in behandeling genomen, betaal je bij ons geen extra kosten. Klachten worden altijd gratis in behandeling genomen. Je ontvangt direct, na betaling van de factuur, het certificaat in je inbox.

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet voldoen?

Het liefst ben je als zzp’er in de zorg bezig met je passie, zorg verlenen. Maar er komen nog meer dingen kijken bij het ondernemen in de zorg. Zo moet jij je melden bij het CIBG en zijn er ondernemerseisen waar je aan moet voldoen. Je leest er alles over in onderstaande artikelen.

Sluit je aan bij meer dan 32.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket