De klachtenregeling voor zzp’ers in de zorg

Heb jij al een klachtenregeling?

Jij, als zzp’er in de zorg, wilt er liever niet aan denken en misschien is het je nog niet eerder overkomen, maar het krijgen van een klacht kan de allerbesten overkomen. Stel je krijgt een klacht van een cliënt, over de door jouw geleverde zorg, dan zal je daar gehoor aan moeten geven. Het beste is om dan het gesprek aan te gaan met de cliënt, zijn/haar kant van het verhaal aan te horen. In veel gevallen kun je samen prima tot een gepaste oplossing komen, maar in sommige gevallen kom je er samen niet uit. Daarvoor dien je je aan te sluiten bij een klachtenregeling.

Wij rekenen géén extra kosten voor de klachtenregeling voor Wzd en Jeugdwet.
Je betaalt slechts €75,- per jaar.

De klachtenregeling is een wettelijke verplichting

Val jij onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), de Jeugdwet of de Wet zorg en Dwang (Wzd)? Dan is een klachtenregeling verplicht. Deze klachtenregeling bestaat uit een externe klachtenfunctionaris en een door het ministerie erkende, onafhankelijke geschilleninstantie. Meer eisen omtrent de klachtenregeling vind je in het artikel Wat zijn de eisen omtrent een klachtenregeling in de zorg? Een aansluiting bij een klachtenfunctionaris en een door het ministerie erkende geschilleninstantie is voor veel zzp’ers noodzakelijk. Alle leden van SoloPartners hebben een aansluiting hierop. Bij ons ben je aangesloten bij Geschilleninstantie kleinschalige zorgaanbieders in het overzicht van de overheid zie je dat deze instantie erkend is. Als brancheorganisatie ligt er voor ons hier een hele belangrijke taak. We vinden het belangrijk dat jij een manier hebt om jouw kwaliteit van zorg te bewaken, beheersen en verbeteren volgens de wet- en regelgeving.

Met de klachtenregeling van SoloPartners heb je de volgende eisen op orde:

– De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz)
– Wet zorg en dwang (Wzd)
– Jeugdwet

Je voldoet aan de eisen rondom de klachtenregeling
voor maar
 €75,- per jaar.

Soms kom je er samen niet uit, wat zijn dan de vervolgstappen?

Ben je bij ons aangesloten en is jouw cliënt ontevreden over de door jou geleverde zorg? Dan kan de cliënt contact opnemen met onze onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zal het gesprek met de cliënt en jou starten. In sommige gevallen volgt er een gesprek met jou en de cliënt, begeleid door de klachtenfunctionaris.

De onafhankelijke klachtenfunctionaris is onderdeel van onze klachtenregeling, daar zijn dus geen extra kosten aan verbonden.

Wat als ook een klachtenfunctionaris niet tot een oplossing kan komen?

Het komt voor dat het gesprek met de klachtenfunctionaris niet tot een gepaste oplossing leidt voor de cliënt. De cliënt geeft dit aan bij de klachtenfunctionaris zodat hij de cliënt kan helpen met de begeleiding richting de geschilleninstantie. De geschilleninstantie zal ook met beide partijen in gesprek gaan en uiteindelijk tot een uitspraak komen. Deze uitspraak is bindend! Een geschilleninstantie mag een zorgprofessional verplichten tot het betalen van een schadevergoeding die kan oplopen tot 25.000 euro. Als zzp’er kan het zo zijn dat je dit bedrag niet kan of wil dragen daarom adviseren we om ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, evenals een rechtsbijstandsverzekering. Deze verzekeringen kunnen een mooie aanvulling zijn op het proces met betrekking tot een klacht indien jij bepaalde financiële risico’s wil uitsluiten.

* Lees de voorwaarden goed door bij het afsluiten van een verzekering en controleer tot welk bedrag de verzekering een schade vergoed.

Wat zijn de kosten?

Als je net start als zzp’er komt er enorm veel op je af. Je wordt door de overheid en de belastingdienst gezien als een ondernemer en dat brengt veel vrijheid met zich mee. Maar je dient ook rekening te houden met specifieke wetten en regels. Zo is het wettelijk verplicht om een erkende klachtenregeling te hebben. Als ondernemer dien jij hier jaarlijks in te investeren. Wij bieden twee pakketten aan waarbij de klachtenregeling altijd onderdeel is van het pakket.

Het basispakket (€75,- euro per jaar, eenmalig €20,- inschrijfkosten) is gericht op de zelfstandige zorgprofessional die alleen de klachtenregeling hoeft uit te besteden en zelf al een kwaliteitssysteem heeft ingericht, overeenkomsten heeft gemaakt e.d. Kortom zelfstandig ervoor heeft gezorgd om te voldoen aan wet- en regelgeving.

Het kwaliteitspakket ( €160 euro per jaar) is gericht op de zelfstandige zorgprofessional die nog wat hulp kan gebruiken. Wij horen veel terug, zeker van starters, dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Wij helpen jou om een kwaliteitssysteem op te zetten, zo bieden wij in ons kwaliteitspakket bijvoorbeeld modelovereenkomsten aan.

Heb jij een klacht ontvangen? Onze klachtenfunctionaris is zowel voor jou als voor de cliënt kosteloos. Je betaalt dus geen extra kosten op het moment dat de klacht wordt behandeld door de klachtenfunctionaris.

Als lid van SoloPartners ben je al vanaf €75,- per jaar
in het bezit
van een erkende klachtenregeling.

Zijn er nog meer zaken waar ik aan moet voldoen?

Als zelfstandig ondernemer in de zorg zijn er nog voldoende onderdelen waar je rekening mee moet houden, afhankelijk van je situatie. Wetgeving die belangrijk is omdat je onder de Wkkgz valt is de Wabvpz. Omdat je ervoor gekozen hebt om te ondernemen dien je onder andere rekening te houden met de Wtza, eisen die de belastingdienst stelt, zorgplicht, en AVG.

Behalve de eis ‘klachtenregeling’ bestaat de Wkkgz uit meer onderdelen waar je als zelfstandige zorgprofessional aan dient te voldoen.

kwaliteitspakket   basispakket