Wettelijke eisen voor zzp’ers in de zorg

Geplaatst op: 12 november 2019 - Aangepast op: 20 augustus 2020 - Dit artikel printen - Dit artikel delen

In dit artikel beschrijven wij de wettelijke eisen die je als zelfstandig zorgaanbieder dient te combineren. De Belastingdienst stelt eisen aan jou, als zzp’er, net als de overheid dat doet met bijvoorbeeld de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). De eisen die deze partijen stellen komen niet overeen. Eerder sloten wij het artikel, waarbij de zzp’er geen ondernemer was in de ogen van de rechter, af met dat ondernemen in de zorg niet zozeer moeilijker wordt, maar onder-aannemen ingewikkeld blijft. Garanties op volstrekt veilig ondernemen zijn er niet. Je moet dus goed opletten hoe jij je tot jouw opdrachtgever verhoudt. 

Zorgaanbieder én ondernemer

Als zzp’er in de zorg ben je zorgaanbieder én ondernemer ineen. Voor beide rollen zijn er verplichtingen waar je aan dient te voldoen. Als ‘solistisch werkende zorgaanbieder’ val je hoogstwaarschijnlijk onder de kwaliteitswet Wkkgz welke verplichtingen met zich meebrengt. Die eisen halen we met regelmaat aan in artikelen in onze kennisbank. Wij proberen de verplichtingen zo te beschrijven dat je begrijpt hoe dit te organiseren is. Een overzicht van de eisen die de Wkkgz stelt aan zzp’ers in de zorg geeft je nog wat meer inzicht. Voor onze kwaliteitsleden bieden we ondersteuning om gemakkelijk te kunnen voldoen aan de eisen van de Wkkgz.
Aan de andere kant heb je gekozen voor de rechtsvorm eenmanszaak als ondernemer en ook daar gelden verplichtingen voor, denk aan de Belastingdienst en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Op beide perspectieven zit een organisatie die controleert of jij aan die regels voldoet. Voor de naleving van de Wkkgz is de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) verantwoordelijk. De Belastingdienst houdt controle op de fiscale eisen. Hieronder belichten we een aantal tips vanuit de hierboven beschreven twee rollen:

Zorgaanbieder tips

De kwaliteitswet Wkkgz vraagt een aantal zaken van jou als zorgaanbieder. Hieronder wat praktische tips.

  • Schrijf je in bij jouw beroepsorganisatie, abonneer je op digitale nieuwsbrieven die betrekking hebben op jouw type zorg en voldoe aan de eisen voor bij- en nascholing. Op die manier weet je wat er speelt, laat je zien dat je alleen het zorg verlenen ver voorbij bent en je inmiddels ‘zorgaanbieder’ bent geworden;
  • Zorg voor een (digitaal) cliëntendossier. Ook als je die van jouw opdrachtgevers gebruikt, maak hierover dan schriftelijke afspraken met elkaar. Zorg ervoor dat er bovendien van dat de dossiervorming voldoet aan de eisen die de wet hieraan stelt.
  • Zet een registratiesysteem op met daarin opmerkingen, klachten, complimenten en tips die je krijgt. Deze vormen de basis om verbeteracties uit te zetten voor jouw eigen praktijk;
  • Organiseer momenten van reflectie met collega ondernemers. Samenwerking met andere zzp’ers biedt jou de mogelijkheid om met elkaar te reflecteren op het eigen professioneel handelen. Gebruik situaties uit jouw registratiesysteem om te bespreken en hiermee te verbeteren;
  • Zorg met behulp van een klachtenregeling voor een goede opvolging en afhandeling van klachten. Naast het abonneren op zo’n regeling is het goed om te weten wat je behoort te doen in geval van een klacht. Daarnaast dien je jouw werkwijze te delen met elke cliënt bijv. door deze te publiceren op jouw eigen website;
  • Abonneer je op de KICK-protocollen van Vilans als dit van toepassing is op jouw beroep, zodat je aantoonbaar kunt maken dat jouw professioneel handelen gebaseerd is op de laatste zorginhoudelijke inzichten. Landelijke afspraken over kwaliteitsstandaarden (kwaliteitsinstrumenten) kun je terugvinden op zorginzicht.nl.

Bijzonder aan deze tips is dat punten 2 tot en met 6 niet gelden voor professionals die werken in een dienstverband. Jij kunt je dus met behulp van dit soort zaken onderscheiden van iemand die in dienst is bij een organisatie.

Ondernemers tips

Jouw belastingaangifte als IB-ondernemer (Ondernemer voor de Inkomstenbelasting) vraagt een aantal zaken van jou als ondernemer. Hieronder wat praktische tips.

  • Zorg voor een gezonde mix aan opdrachtgevers, zodat je risico’s spreid en ondernemend over komt. Het hebben van meerdere opdrachtgevers, waarbij niet heel veel omzet bij 1 opdrachtgever vandaan komt ‘ondernemend’ over;
  • Weet antwoord te geven op waar je was voor wie op welk moment. Een goede administratie geeft toont aan dat je georganiseerd aan het werk bent en weloverwogen je keuzes maakt. Een eigen tarievenlijst, eigen overeenkomsten, eigen voorwaarden, jouw facturen weten terug te vinden; dit zijn voorbeelden van een georganiseerde onderneming;
  • Breng een verschil aan tussen omzet en winst. Omzet is datgene wat je aan geld binnenbrengt via de facturen die je stuurt en winst vormt de basis van het inkomen dat je uiteindelijk overhoudt. Wat maakt het verschil? De kosten die je maakt. Zorg ervoor dat je investeert als ondernemer en dat een deel van jouw omzet opgaat aan het verbeteren, versterken en vergroten van jouw bedrijf;
  • Omarm de tegenvallers en risico’s. Voorbeelden van dingen die niet goed gaan in jouw bedrijf, kun je zien als onnodige verstoring van jouw werk, of als mogelijke verbeterpunten voor de toekomst. Jij kiest. De klant die niet betaalt, brengt de broodnodige onzekerheid met zich mee die hoort bij ondernemerschap. De collega zzp’er die er met een cliënt vandoor gaat, is een signaal dat je misschien beter een samenwerkingsovereenkomst had kunnen opstellen. De opdrachtgever die opzegt en de diensten schrapt, ziet die ruimte blijkbaar in jouw overeenkomst. Ondernemen is risico’s nemen en om kunnen gaan met tegenslag;
  • Laat je niet sturen. Als zzp’er in de zorg sta je voor je eigen onderneming en dus voor je eigen praktijk. Jij bepaalt de voorwaarden waaronder je werkt, samen met jouw opdrachtgever. Jij dient bewust in te stemmen met een tarief voor de opdracht die je vervult. Jij dient invloed uit te kunnen oefenen over hoe zaken tijdens de opdracht verlopen. Jij bent immers zelf verantwoordelijk als zorgaanbieder én ondernemer.
  • Zorg dat je zichtbaar bent. Ook al stroomt het werk over de schutting jouw tuin in, sta je bij vijf bureaus ingeschreven die jou bedelven onder opdrachten en heeft zelfs de buurvrouw jouw hulp hard nodig; zichtbaar zijn als ondernemer blijft voor de Belastingdienst van groot belang. Dus ja, die internetsite is van belang ook al vind jij misschien zelf van niet en ja, ook reclame maken hoort erbij. Sociale media? Jazeker. Waarom? Als jij een stukadoor zoekt dan begin je toch ook met Googlen? Ondernemers worden gevonden en zijn zichtbaar;
  • Volg ondernemerswetgeving zoals bijvoorbeeld de privacywet AVG.

Anti-dienstverband tips

Willen jij en jouw opdrachtgever een goede kans maken op het voorkomen van een dienstverband? Hieronder wat praktische tips.

  • Volg de Wkkgz eisen op. Toen de rechter zich uitsprak over de zzp’er in de zorg waren de Wkkgz eisen voor zzp’ers in de zorg nog niet van kracht. De zzp’er kon zich toen nog veel moeilijker onderscheiden van iemand in loondienst. Wil jij jezelf vandaag de dag onderscheiden van iemand die in dienst is? Volg dan de Wkkgz eisen op, want die zijn uniek voor zzp’ers in de zorg en gelden niet voor jouw collega’s in loondienst;
  • Maak gebruik van de signalen die binnen zijn gekomen via goedgekeurde Modelovereenkomsten. Goedgekeurde modelovereenkomsten laten de elementen zien die de Belastingdienst van belang vindt in hun beoordeling of jij mogelijk buiten dienst aan het werk bent. Wat zou jij vast moeten leggen tussen opdrachtgever en jezelf?
    Omschrijf binnen de overeenkomsten de bevoegdheden die jij hebt tijdens de opdracht. Beschrijf dat de opdracht van tijdelijke aard is; wanneer start deze en wordt deze beëindigd? Geef ook aan wat er voor nodig is om de opdracht te kunnen verlengen en beschrijf waarom jij specifiek voor deze opdracht bent is benaderd. Laat vastleggen dat het je vrij staat om ook voor derden werkzaam te zijn in hetzelfde werkgebied en mocht je als onderaannemer een dienst dichtlopen; omschrijf dat jij in verband met de tijdelijke inzet geen deel uitmaakt van het vaste team van de zorginstelling. Daar bovenop zou je ook de concrete activiteiten kunnen beschrijven die je niét verricht, naast de zaken die je wel verricht. Dit soort zaken benoemen in jouw overeenkomst helpen je om buiten dienstverband een opdracht te kunnen vervullen.

Als zorgaanbieder én ondernemer zijn er geen garanties over veilig buiten dienstbetrekking werken, geen garanties dat je voldoet aan alle Wkkgz eisen en is ook het IB ondernemerschap geen vaststaand feit. We hopen met dit artikel met je mee te denken over hoe je zo veilig mogelijk aan de slag kunt. Succes! En heb je nog vragen? Stel ze gerust >>

Dit artikel delen