Als zzp’er in de zorg ben je wettelijk verplicht om een klachtenregeling te hebben. Daarnaast moet je zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie. Die verplichting heb je op grond van de Wkkgz.

Bij de inwerkingtreding van de Wkkgz was het de bedoeling dat deze wet de enige wet zou zijn met daarin kwaliteitseisen voor de zorg. Dat is niet gelukt; momenteel bevatten ook de Jeugdwet, de Wmo, de WZD en de Wvggz klachtenregelingen.

Geen klachtenregeling Wvggz meer

Als lid van SoloPartners kun je gebruik maken van de klachtenregeling en geschilleninstantie conform de Wkkgz. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de klachtenregelingen op grond van de Jeugdwet, de Wmo en de WZD.

SoloPartners heeft ook altijd een klachtenregeling op grond van de Wvggz aangeboden. Dat doen wij niet meer; zo’n klachtenregeling biedt namelijk onvoldoende toegevoegde waarde aan zzp’ers. Dit komt omdat een zzp’er in de zin van de Wvggz géén zorgaanbieder is. Deze wet erkent solistisch werkende zorgverleners namelijk niet als zorgverleners. Het gaat er daarom van uit dat zorgverleners altijd in loondienst van de GGZ-instelling zijn.

Een klacht. Wat nu?

Wat moet je doen als je als zzp’er voor een GGZ-instelling werkt en er een klacht over jou wordt ingediend? Dan wordt de klacht in behandeling genomen door de klachtencommissie waarbij de GGZ-instelling is aangesloten. Maar wat als de klager zich rechtstreeks tot jou wendt? Ook dan moet je deze doorverwijzen naar de klachtencommissie van de betreffende instelling.

Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket