Aan welke eisen moet jouw website voldoen?

eisen website

Laatste update 16 juni 2023 om 15:46

Als ondernemer ben je afhankelijk van opdrachten om je omzet binnen te halen. Er zijn verschillende manieren om aan opdrachten te komen. Als je rechtstreeks overeenkomsten wilt sluiten met opdrachtgevers moet je ervoor zorgen dat potentiële opdrachtgevers weten van je bestaan. En wat je doet. Eén van de manieren om jezelf in de kijker te spelen is natuurlijk met een eigen website. In dit artikel leggen we uit aan welke eisen zo’n website moet voldoen. We besteden aandacht aan de verplichte eigenschappen van een website, gebaseerd op diverse wet- en regelgeving. We besteden ook aandacht aan verstandige eigenschappen die ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk opdrachten krijgt.

Wettelijke eisen

Bedrijfsgegevens

Potentiële klanten moeten weten met wie ze zakendoen. Het is strafbaar om niet alle gegevens van je bedrijf te vermelden op je website. Denk daarbij aan:

  • Naam en rechtsvorm (BV, NV, etc.) van je bedrijf. Let op: een eenmanszaak heeft geen rechtsvorm en dus vermeld je niets.
  • Bezoekadres en woonplaats, dus geen postbus.
  • KvK-nummer.
  • BTW-nummer, ook als je van BTW vrijgestelde diensten verricht en/of vrijgesteld bent van de verplichting om BTW-aangifte te doen.
  • Minimaal twee contactmogelijkheden, bijvoorbeeld een e-mailadres en een telefoonnummer.
  • Gegevens van toezichthoudende organen en beroepsverenigingen als lidmaatschap verplicht en/of van toepassing is.

Het niet vermelden van deze gegevens levert een economisch delict op en kan je een boete opleveren. Deze gegevens moeten dan ook eenvoudig terug te vinden zijn op je website. Ze mogen niet verstopt zijn in de algemene voorwaarden of andere documenten op de site.

Auteursrecht/Portretrecht

Gebruik geen foto’s of afbeeldingen die je op internet ‘gevonden’ hebt. Deze materialen zijn doorgaans auteursrechtelijk beschermd en kunnen je uiteindelijk veel geld kosten. Er zijn talloze bureautjes actief die schadevergoedingen incasseren voor onrechtmatig gebruik van foto’s en afbeeldingen. De kans dat je wordt ‘betrapt’ is dan ook groot, zeker omdat het niet zo moeilijk is om te achterhalen of je auteursrechtelijk beschermd materiaal gebruikt.

Achterhaal dus altijd, voor gebruik, de bron van het materiaal dat je wilt gebruiken en vraag toestemming. Krijg je geen toestemming of moet je voor gebruik betalen en wil je dat niet, kies dan een andere foto of afbeelding of laat zelf materiaal vervaardigen. Als er personen zijn afgebeeld op het materiaal dat je wilt gebruiken, bedenk dan dat die portretrecht hebben en dat je zonder hun toestemming materiaal met hun beeltenis erop niet mag gebruiken.

Dit geldt ook voor teksten van andere websites. Ook die zijn auteursrechtelijk beschermd zodat klakkeloos overnemen niet is toegestaan. Passages overnemen met bronvermelding en link naar de bron is doorgaans wel toegestaan maar biedt geen oplossing als het over de tekst van je eigen site gaat.

Nieuwsbrieven

Het is wettelijk niet toegestaan om zonder expliciete toestemming (opt-in) nieuwsbrieven te versturen naar bezoekers van je website. De bewijslast dat die toestemming is gegeven berust bij jou, zorg dus dat je beschikt over een systeem waarin die aanmeldingen/toestemmingen worden vastgelegd en bewaard.

Als je naast de nieuwsbrief nog andere commerciële mails wilt versturen, heb je voor iedere soort aparte toestemming nodig. Ontvangers van nieuwsbrieven e.d. moeten ook te allen tijde de mogelijkheid hebben om zich weer af te melden voor deze mails. Het overtreden van deze regels levert eveneens een economisch delict op met bijbehorende boetes.

Cookies

Als je gebruik maakt van cookies moet je ook daarvoor expliciet toestemming hebben van de bezoekers van je site. Als je deze verplichting niet naleeft, levert ook dat een economisch delict op. Alle bovenstaande eisen zijn bekend bij webdesigners die hun vak verstaan en zouden in de praktijk dus geen problemen moeten opleveren. Bouw je zelf jouw website? Houd dan rekening met bovenstaande eisen en laat je niet verrassen.

Functionele eisen

De waslijst met tips en trucs voor een goede website is ellenlang. Dat komt onder meer omdat een heleboel punten op die lijst afhankelijk zijn van individuele voorkeuren. Hieronder vind je objectieve aandachtspunten die je website daadwerkelijk beter vindbaar en aantrekkelijker maken voor bezoekers. Dat biedt een grotere kans op nieuwe opdrachten.

Functionaliteit

Het ontwerp moet voor wat betreft kleurstelling, plaatsjes, lettertype, opmaak e.d. aansluiten bij je beroep en je onderneming. Dus geen comic sans lettertype en neon knipperende achtergronden.

Eenvoudig in gebruik

De bezoeker moet makkelijk de weg kunnen vinden naar de informatie die hij zoekt. Een goede menu-indeling is dan ook zeker onderdeel van je site.

Scaleable / responsive

De website moet goed leesbaar zijn, ongeacht het apparaat dat de bezoeker gebruikt; laptop, desktop of mobiel apparaat. Omdat het merendeel van de bezoekers een mobiel apparaat gebruikt, is optimalisatie voor mobiel aan te bevelen.

Snelle laadtijd

Op een website die er lang over doet om te laden, wachten bezoekers niet. Een traag ladende site kost je bezoekers en dus potentiële klanten.

Beveiliging

Zorg voor een goede beveiliging van je site, zodat gegevens van bezoekers niet zomaar kunnen worden achterhaald en door anderen worden gebruikt.

Vindbaarheid

Zorg dat je website goed vindbaar is in het woud van websites met een vergelijkbaar onderwerp.

Contact

Maak het zo makkelijk mogelijk voor bezoekers om contact met je op te nemen. Een mooie website is prima maar het gaat er uiteindelijk om dat je in contact komt met je potentiële klant. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een knop te plaatsen op je site. Je maakt het dan laagdrempelig om contact met je op te nemen.

Reviews van klanten

Als je je werk als zorgverlener goed doet en je tevreden opdrachtgevers hebt, is het aan te bevelen om reviews aan je opdrachtgevers te vragen. Deze kun je publiceren op je website. Niets trekt potentiële opdrachtgevers sneller over de streep dan positieve reacties van eerdere opdrachtgevers. Let op, er is regelgeving in voorbereiding die het verbiedt om nep-reviews te gebruiken. Je moet dus wel echte reviews gebruiken.

Portfolio

Naast reviews kun je met een portfolio aanvullende informatie geven over het soort opdrachtgevers en het soort werkzaamheden dat je doet en hebt gedaan, inclusief eventuele bijzonderheden en taken en vaardigheden die jouw kwaliteiten benadrukken.

Persoonlijk

Ben niet bang om je persoonlijke verhaal te gebruiken op je site. Een persoonlijk verhaal komt veel beter over dan een strak zakelijk verhaal.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket