bedrijfskosten aftrekken

Bericht geplaatst 8 oktober 2021 om 10:35

De boekhouding is een belangrijk onderdeel van je onderneming. Zakelijke kosten die je als zzp’er in de zorg maakt voor je onderneming mag je aftrekken van de opbrengsten van je onderneming. Om je een idee te geven hoe dat zit, leggen we het je hier uit.

Boekhouder inzetten of zelf je boekhouding doen

Denk goed na of je de boekhouding uitbesteed of dat je deze taak zelf op je wilt nemen. Als zelfstandig zorgaanbieder is dit een belangrijke keuze. Maak je de keuze om dit uit te besteden is het alsnog van belang dat je enig idee hebt wat de boekhouding is. Zorg dat je enige kennis bezit zodat je de regie behoudt.

Opbrengsten – bedrijfskosten = winst

De opbrengsten binnen je onderneming, betreffen de ontvangen betalingen voor je gewerkte diensten. Van deze opbrengsten worden zakelijke kosten afgetrokken om uiteindelijk op je winst uit te komen. Hoe lager de winst hoe minder er belast wordt met inkomstenbelasting.

Bedrijfskosten, wat zijn dat?

Bedrijfskosten zijn de gemaakte kosten die betrekking hebben op je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan ons lidmaatschap, verzekeringen of persoonlijke beschermingsmiddelen. Ben je net gestart of ben je dit van plan? Onthou dan dat de kosten die je maakt ter voorbereiding op je eigen onderneming, zoals marktonderzoek of juridische en financiële kosten, ook bedrijfskosten zijn die je dus kunt aftrekken van je opbrengst.

De Belastingdienst heeft verschillende regels gemaakt voor verschillende soorten kosten. Soms dien je kosten te spreiden over een (aantal) jaar, soms dien je met de btw rekening te houden.

Kosten spreiden

Stel je werkt als zzp’er binnen de wijkverpleging en je hebt daarvoor een auto nodig, deze auto wil je enkel voor zakelijke doeleinden gebruiken. Dan heeft de Belastingdienst hier iets voor bedacht. Je hebt dan namelijk te maken met verzekeringspremies, brandstof, onderhoud e.d. daar gelden andere richtlijnen voor dan voor het aftrekken van de aanschafwaarde van de auto.

Overzicht van aftrekbare zakelijke kosten

Voor sommige kosten gelden beperkingen met betrekking tot de aftrekbaarheid. Zo mag je de kosten van een werkruimte thuis vrijwel nooit aftrekken, tenzij het werkruimte betreft die je ook aan een derde zou kunnen verhuren, oftewel met een aparte ingang en eigen sanitair etc. De Belastingdienst deelt een overzicht van deze kosten op hun website.

Btw-vrijstelling is van invloed op deze kosten

Bijzonder punt van aandacht is de btw die aan jou in rekening gebracht wordt. Als je gebruik maakt van btw-vrijstelling, mag je zakelijke kosten inclusief btw in mindering brengen op je opbrengsten. Maak je geen gebruik van btw-vrijstelling dan mag je enkel de kosten zonder btw aftrekken.

Op de website van de Belastingdienst kun je veel informatie vinden over het aftrekken van bedrijfskosten.

Op de website van de Kamer van Koophandel vind je ook veel informatie en een duidelijk filmpje waarin duidelijk wordt uitgelegd waarmee je rekening dient te houden met betrekking tot zakelijke kosten.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 19000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket