Calamiteit melden

Laatste update 28 maart 2022 om 14:11

Een ernstig incident waarbij de cliënt een ernstig schadelijk gevolg ondervindt of, in het uiterste geval, is overleden noemen we een calamiteit. Waar je de melding voor een calamiteit moet doen hangt af van de basis van de wetgeving waarop de zorgverlening gebaseerd is.

  • Is er een calamiteit ontstaan bij de zorgverlening op basis van de Wet kwalieit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) -> Melding Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
  • Is er een calamiteit ontstaan bij de zorgverlening op basis van de Jeugdwet -> Melding bij IGJ en de Inspectie JenV
  • Is er een calamiteit ontstaan bij de zorgverlening op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) -> Melding bij desbetreffende gemeente*

*Incidenten en calamiteiten bij zorgverlening op basis van de Wmo dienen gemeld te worden bij de gemeente of de dienst die namens de gemeente toeziet op naleving van de Wmo. Kleinere incidenten mogen intern worden worden geregistreerd middels een interne Melding Incident Procedure.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket