Een goede bedrijfsnaam bedenken in 6 stappen

(ont)regel de zorg

Bericht update 1 oktober 2021 om 12:36

Gefeliciteerd, je hebt de keuze gemaakt om als zzp’er in de zorg aan de slag te gaan. Het is belangrijk om een goede bedrijfsnaam te bedenken voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar wát is nou een goede bedrijfsnaam? Wij helpen je graag op weg met dit handige stappenplan.

Stap 1: Breng je bedrijf in kaart

Het is belangrijk dat jouw bedrijfsnaam overeenkomt met wie jij bent en wat je doet. Beschrijf dus wat je doet, op een manier dat het voor een ander te begrijpen is. Dit wordt jouw kernboodschap. Wat maakt jou anders dan alle andere zzp’ers in de zorg? Volgens welke principes ga jij te werk? Deze eigenschappen kunnen van belang zijn bij het bedenken van een bedrijfsnaam of bijpassende slogan.

Stap 2: Brainstormen

Nu je weet wie je bent en waar je voor staat kun je gaan nadenken over woorden die jou of jouw werk omschrijven. Vraag ook gerust eens aan anderen wat ze van je vinden en hoe ze jou of jouw werkzaamheden zouden omschrijven. Maak een lijstje met woorden die omschrijven wat jij doet. Denk ook eens aan woorden die jij zelf mooi vindt of die je een fijn gevoel geven. Bedenk ook eens welke bedrijfsnamen jou aanspreken van andere bedrijven of concurrenten? Maak een overzicht van alle woorden, begrippen die jou aanspreken en die bij je passen.

Stap 3: Experimenteren & combineren

Ga aan de slag met het lijstje woorden dat je hebt gemaakt. Kun je passende combinaties maken? Je zult versteld staan van de uitkomsten. Voeg bijvoorbeeld eens het eerste deel van het eerste woord en het eerste deel van het tweede woord samen. Gebruik ook écht alle woorden die je had opgeschreven over jou en je bedrijf. Speel eens met de taal of spelling, laat ergens een letter weg of voeg juist een letter toe.

Tip: Gebruik eens een namen generator

Vind je het lastig om de woorden te combineren? Probeer dan eens een gratis online bedrijfsnaam generator. Dit zijn handige tools om een naam te genereren. Je hebt verschillende sites waarop je dit kunt doen. Belangrijk, neem ook af en toe eens even rust en bekijk het op een later moment nog eens. Zo krijg je misschien weer wat nieuwe inzichten. Goed werk heeft tijd nodig.

Stap 4: De bedrijfsnaam kiezen

Heb je al wat leuke opties verzameld? Maak een selectie van 3-5 namen die goed bij jouw bedrijf passen. Bespreek ze eens met je vrienden of familie, dit kan zorgen voor inzichten die je zelf misschien nog niet had. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen en maakt duidelijk wat jij te bieden hebt. Kies de bedrijfsnaam die het beste bij je past.

Stap 5: Controleer de bedrijfsnaam

Nu je een keuze hebt gemaakt is het belangrijk om te controleren of de bedrijfsnaam wel voldoet aan de eisen. Je mag namelijk niet zomaar elke bedrijfsnaam gebruiken. Waar moet je op letten?

  • Bestaande namen – Zorg dat je naam uniek is, zo voorkom je verwarring.
  • Misleiding – Je mag je niet anders voordoen dan je bent.
  • Wettelijke bescherming – Je mag niet zomaar medische titels gebruiken.
  • Andermans naam – Je mag niet zomaar andermans naam gebruiken.
  • Spel- of typefouten – Tenzij expres zo bedoeld natuurlijk 😉

De Kamer van Koophandel heeft een handige tool gemaakt. Je kunt met de tool heel eenvoudig opzoeken of de bedrijfsnaam al in het handelsregister is opgenomen. Let wel op dat deze tool geen rekening houdt met schrijfwijze of uitspraak. Typ dus eventueel verschillende opties in. Je kunt de tool van de Kamer van Koophandel hier vinden.

Stap 6: Een eigen logo & website

Bij een eigen bedrijf hoort natuurlijk een eigen website en/of zakelijke social media kanalen. Zo presenteer jij je als zzp’er in de zorg aan je opdrachtgevers en straal je ondernemerschap uit voor de belastingdienst. Controleer dus voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel of de domeinnaam nog beschikbaar is.

Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf meer zichtbaarheid en bekendheid krijgt is het belangrijk om een eigen logo te (laten) maken. Dit zorgt voor herkenning bij opdrachtgevers en/of cliënten en het straalt professionaliteit uit. Je hebt verschillende online tools om een logo te maken, maar je kunt natuurlijk ook een reclamebureau inschakelen die het voor je doet.

Succes met het bedenken van een goede bedrijfsnaam!

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket