Hoe werkt een klachtenregeling bij de alternatieve zorg?

Laatste update 24 mei 2022 om 11:25

Als zelfstandig zorgverlener in de alternatieve zorg is het verplicht om je aan te sluiten bij een externe klachtenregeling, indien je valt onder de Wkkgz.  In de eerste instantie is het de bedoeling dat de cliënt bij jou terecht kan voor een klacht. Als de cliënt hier moeite mee heeft, of jullie komen er samen niet uit, dan bieden wij een helpende hand, indien de zorgverlener bij ons, SoloPartners is aangesloten. De cliënt kan dan terecht bij Stichting Klachtenregeling om de klacht in te dienen bij een klachtenfunctionaris.

De klachtenfunctionaris gaat in gesprek met beide partijen en probeert tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt dan wordt de klacht officieel in behandeling genomen. Er wordt een datum geprikt voor een persoonlijk gesprek of een schriftelijke toelichting. De cliënt kan na ontvangst bepalen of hij of zij hiermee akkoord gaat. Als de cliënt zich niet kan vinden in de oplossing, dan kan hij of zij een beroep doen op de geschillencommissie. De geschillencommissie doet vervolgens een uitspraak, en die is bindend. Ook zijn zij bevoegd om boetes op te leggen die oplopen tot €25.000,-.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 32.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket