Hoe zit het met de onafhankelijkheid van een klachtenfunctionaris?

Laatste update 24 juni 2021 om 11:49

Een klachtenfunctionaris is in het geval van de Wkkgz een onafhankelijk persoon die met beide partijen in gesprek gaat. Hij of zij zal altijd beide verhalen aanhoren, en proberen te bemiddelen om op die manier tot een oplossing te komen. Als het niet lukt om er samen met een klachtenfunctionaris uit te komen, dan kan een cliënt in beroep gaan bij de geschilleninstantie. Een geschilleninstantie is ook onpartijdig en kan dus een onafhankelijke uitspraak doen over de klacht. De geschilleninstantie is ook bevoegd om een eventuele schadevergoeding op te leggen aan de zorgaanbieder. De uitspraak van een geschilleninstantie is bindend, en je kan hier dus niet in beroep gaan.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket