Kan ik klagen namens een patiënt?

Laatste update 24 september 2021 om 11:49

Een klacht indienen namens een ander dat kan, maar niet zomaar en niet door iedereen.

Het kan voorkomen dat een patiënt zelf niet in staat is om een klacht in te dienen. Het is dan mogelijk dat de wettelijk vertegenwoordiger van de patiënt de klacht indient. Een vertegenwoordiger kan schriftelijk zijn aangeschreven door de patiënt zelf. Maar een vertegenwoordiger kan ook een familielid zijn, vaak wordt dan het eerst gekeken naar de echtgenoot of partner.

Als die er niet zijn dan wordt vaak gekeken naar een ouder, kind, broer of zus. Afhankelijk wat u bent van de patiënt is het dus mogelijk dat u een klacht kunt indienen. U kunt echter alleen een klacht indienen als de zorgaanbieder ook daadwerkelijk lid is van SoloPartners. Als de zorgaanbieder geen lid is van SoloPartners dan kunt u kijken waar hij of zij wel is aangesloten. Is de zorgaanbieder nergens bij aangesloten dan kunt u met uw klacht terecht bij www.landelijkmeldpunzorg.nl.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket