Wat is de bewaartermijn van een klacht?

Laatste update 1 april 2022 om 09:50

Er is momenteel geen wettelijke bewaartermijn voor een klacht. Dit heeft te maken met de komst van de AVG.

Volgens de Wbp ‘Wet bescherming persoonsgegevens’ mochten de klachten tot 2 jaar na afhandeling van de klacht bewaard blijven. Met de ingang van de nieuwe AVG ‘Algemene verordening gegevensbescherming’ is dat echter veranderd. Op grond van de AVG is er geen concrete bewaartermijn meer voor persoonsgegevens. Als ondernemer bepaal jij zelf hoe lang jij persoonsgegevens bewaart. Je kunt zelf bepalen hoelang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor ze verzameld zijn. Het uitgangspunt is wel, zo min mogelijk bewaren. De verwerking van de gegevens moet dus passen bij het doel waarvoor ze worden verwerkt. Je zou de eerder in de Wbp genoemde richtlijn aan kunnen houden van 2 jaar. Hoe kun je nou het beste een bewaartermijn bepalen? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen:

  • Hoe lang heb je de gegevens daadwerkelijk actief nodig? Is de klacht afgehandeld of nog steeds in behandeling?
  • Als de klacht is afgehandeld, heb je ze op een later tijdstip nog nodig? Op dit moment heb je de gegevens niet meer actief nodig. Moeten ze opgevraagd kunnen worden?
  • Als je de gegevens niet meer actief nodig hebt, en de gegevens hoeven niet meer opgevraagd te worden, dan kun je ze verwijderen. Dit kan ook door de gegevens te anonimiseren.

Welke bewaartermijn je ook kiest, zorg dat je notuleert waarom je voor een bepaalde termijn gekozen hebt.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket