Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadLaatste update 1 april 2022 om 09:50
Er is momenteel geen wettelijke bewaartermijn voor een klacht. Dit heeft te maken met de komst van de AVG.
Volgens de Wbp ‘Wet bescherming persoonsgegevens’ mochten de klachten tot 2 jaar na afhandeling van de klacht bewaard blijven. Met de ingang van de nieuwe AVG ‘Algemene verordening gegevensbescherming’ is dat echter veranderd. Op grond van de AVG is er geen concrete bewaartermijn meer voor persoonsgegevens. Als ondernemer bepaal jij zelf hoe lang jij persoonsgegevens bewaart. Je kunt zelf bepalen hoelang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor ze verzameld zijn. Het uitgangspunt is wel, zo min mogelijk bewaren. De verwerking van de gegevens moet dus passen bij het doel waarvoor ze worden verwerkt. Je zou de eerder in de Wbp genoemde richtlijn aan kunnen houden van 2 jaar. Hoe kun je nou het beste een bewaartermijn bepalen? Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen:
Welke bewaartermijn je ook kiest, zorg dat je notuleert waarom je voor een bepaalde termijn gekozen hebt.
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer info