Laatste update 4 mei 2021 om 08:19

De procedure van het indienen van een klacht omvat een aantal stappen. Het begint met het in gesprek gaan met de zorgverlener. Probeer tijdens dat gesprek de problemen uit te spreken, en samen te zoeken naar een oplossing.

Lukt het jullie niet om tot een oplossing te komen? Dan kan de cliënt terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Als de zorgverlener lid is van SoloPartners, dan kan de cliënt terecht bij klachtenregeling.nl.

De klachtenfunctionaris gaat met beide partijen in gesprek en komt binnen twee weken met een eventuele oplossing. Als er geen oplossing komt dan wordt de klacht officieel in behandeling genomen en komt er een persoonlijk gesprek of een schriftelijke toelichting met daarin de redenen, beslissingen en maatregelen naar aanleiding van de klacht. Als de cliënt zich hier niet in kan vinden dan kan hij of zij de klacht voorleggen bij de geschillencommissie. Hieruit volgen 4 mogelijke scenario’s:

  • De klacht is niet ontvankelijk
  • De klachtenfunctionaris is onbevoegd van de klacht kennis te nemen
  • De klacht is ongegrond
  • De klacht is geheel of gedeeltelijk gegrond

Als de klacht geheel of gedeeltelijk gegrond is dan stuur jij als zorgverlener binnen 2 weken na ontvangst van de uitspraak een schriftelijke reactie, samen met een afschrift van de klachtenfunctionaris. Als de klachtenfunctionaris ook advies heeft gegeven over maatregelen die getroffen kunnen worden, dan staat daarin ook beschreven hoe de zorgverlener daarmee om zal gaan.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 27000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket