Wat is het stappenplan om te voldoen aan Wkkgz?

Laatste update 4 mei 2021 om 10:59

De Wkkgz heeft een aantal richtlijnen waar je aan dient te voldoen. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel bespreken we kort te onderdelen zodat jij deze stap voor stap kunt nalopen of regelen.

Als we kijken naar de volgorde van de afkorting Wkkgz (Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg), zou je kunnen beginnen met het gedeelte kwaliteit. Het stukje kwaliteit dat wordt beschreven in de Wkkgz houdt in dat je een kwaliteitssysteem gaat inrichten binnen je bedrijf. Om een goed kwaliteitssysteem in te richten moet je de volgende dingen op orde hebben:

  • Je moet professionele standaarden volgen
  • Je moet cliëntendossiers bijhouden
  • Je moet klachten en incidenten registreren
  • Je moet periodiek de klachten en incidenten bespreken en verbeteringen doorvoeren.

Dan gaan we naar het onderdeel klachten. Een van de grootste speerpunten van de Wkkgz is het gedeelte klachtafhandeling. Het moet voor de cliënt zo makkelijk mogelijk zijn om een klacht in te dienen. Daar heb je de volgende dingen voor nodig:

  • Een klachtenregeling bestaande uit een onafhankelijke klachtenfunctionaris / geschilleninstantie
  • Bovenstaande kwaliteitsregeling: Klachten opvolgen en reflecteren

Het puntje geschillen hebben we al een beetje besproken bij het stukje klachten. Mocht je er nou niet uitkomen met de klachtenfunctionaris dan kan jouw cliënt in beroep gaan bij een geschilleninstantie. De geschilleninstantie is bevoegd om een bindende uitspraak te doen, en om eventuele boetes op te leggen.

Dan zijn er nog een aantal aanvullende eisen waaraan je moet voldoen. Wij hebben daarvoor een overzichtelijke whitepaper samengesteld met daarin alle informatie die je nodig hebt. Deze kun je hier downloaden.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket