Welke onderwerpen worden in de Wkkgz vastgelegd?

Laatste update 28 maart 2022 om 13:28

Eigenlijk geeft de naam van de wetgeving al wat weg over de inhoud. De Wkkgz staat voor: ‘Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg’.

De in de naam genoemde onderdelen zijn de hoofdpunten in die wetgeving. Het deel ‘kwaliteit’ houdt in dat jij voor jezelf een kwaliteitssysteem gaat inrichten.
Om een goed kwaliteitssysteem in te richten moet je de volgende onderwerpen nauwkeurig bijhouden:

  • Je volgt de professionele standaarden
  • Je houdt cliëntendossiers bij en registreert
  • Registreren van klachten van cliënten
  • Registreren incidenten, cliënt informeren en zonodig de IGJ
  • Periodiek resultaten/klachten/incidenten bekijken en verbeteren

Het onderdeel ‘klachten’ houdt in dat jij in het bezit moet zijn van een klachtenregeling. Deze klachtenregeling bestaat uit een onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie. Daarmee hebben we meteen het stukje ‘geschillen’ behandeld. De Wkkgz houdt echter nog veel meer in dan alleen deze 3 onderdelen. Voor een volledig overzicht van alle eisen waaraan je moet voldoen raden wij je aan om onze whitepaper te downloaden.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket