Wilma: “Vind de balans in een team”

Bericht update 21 april 2023 om 09:11

Wilma is ongeveer 2 jaar geleden gestart als zzp’er in de zorg. Lang werkte zij bij zorginstellingen maar na een conflict op de werkvloer was de maat vol. Nu dopt ze haar eigen boontjes als zelfstandig ondernemer in de zorg. Haar visie op hoe de zorg samen binnen een team in een instelling werkt, wil ze graag delen.

Als verzorgende IG’er, met totaal 23 jaar ervaring als zorgprofessional, weet Wilma hoe belangrijk iedere (zorg)professional binnen het team is. Haar rugzak loopt over van voorbeelden waarom sommige dingen wel of waarom juist niet werken.

Alle lagen van zorg zijn even belangrijk

Als je het over de zorg hebt, wordt er al snel naar de zorgprofessionals gekeken. Maar vaak wordt vergeten dat zij onderdeel zijn van een groot team. En juist bij het verlenen van zorg gaat het om het gehele plaatje. Voldoende en gezonde voeding, een goed schoongemaakte kamer of het voeren van een goed gesprek. Allemaal zaken die kunnen bijdragen aan de levensvreugde en het comfort van de zorgvrager.

Wilma verduidelijkt: “We denken vaak dat alleen de zorg goed geregeld moet zijn maar juist de dingen eromheen zorgen voor dat kleine beetje extra. Het is zó belangrijk dat de cliënt het gevoel  heeft erbij te horen. Het gevoel dat hij/zij meetelt en ertoe doet. Basale dingen die ten goede komen aan de lichamelijke en geestelijke zorg. Kleine moeite, groot plezier”.

We zijn een team

Wilma benadrukt dat je alleen samen, als een team, passende zorg kunt bieden. En in dat team zitten niet alleen zorggerelateerde medewerkers. Door de samenwerking tussen verschillende disciplines, is er meer tijd voor de zorgvrager. En het verhoogt de betrokkenheid. Toch zie je dat veel instellingen bezuinigen op bijvoorbeeld welzijnsmedewerkers en facilitair personeel. “Maar al die werkzaamheden moeten toch worden verricht. En waar komen die te liggen? Juist, bij de zorgmedewerker, die daar eigenlijk geen tijd voor heeft” zegt Wilma.

Als Wilma ergens wordt ingehuurd, bekijkt ze eerst hoe het team in elkaar steekt. Hoe zijn de taken verdeeld? Hoe kijkt men tegen bepaalde zaken aan?  “Ik probeer altijd uit te dragen dat we het ‘samen, als een team’ doen”, zegt Wilma. “Indien nodig maak ik schoon, sta ik in de keuken of maak ik een praatje. Ik probeer dus de hele zorg te geven of eraan mee te werken. Maar ik merk dat er nog steeds instellingen zijn die deze disciplines los van elkaar zien. En waar ze dus niet als een team werken.”

Wilma zorgt vanuit het hart

Toen Wilma nog in loondienst werkte, verafschuwde ze het als er werd gezegd ‘dit doen we al jaren zo’. Dit betekent immers dat je vastgeroest zit in gewoonten. Gewoonten waardoor niet altijd de cliënt centraal staat. “Ik kan me niet voorstellen dat de politiek dit wil”, zegt  Wilma. “Mijn zorgkreet is ‘zorg vanuit het hart’. Te vaak gaan dingen op de automatische piloot; om 10 uur koffietijd, iedereen op dezelfde tijd opstaan. Maar sommige cliënten blijven liever wat langer liggen en ‘dat is lastig’. Ik kom dit nog steeds op veel plekken tegen en vind dit erg frustrerend.”

Personeelstekorten

Door aanhoudende personeelstekorten gaan instellingen ook buiten de landsgrenzen op zoek naar zorgmedewerkers ziet Wilma. Zo worden er bijvoorbeeld, voor een aantal maanden,  zorgprofessionals uit Portugal of Italië gecontracteerd. “De taalbarrière is vaak lastig, zeker voor de oudere mensen die bijvoorbeeld het Engels niet of niet goed beheersen. Door deze taalbarrière kan de zorg niet optimaal worden geleverd. Dit gaat dus ten koste van de zorgvrager”, vertelt Wilma.  Ze is van mening dat de instelling moet zorgen voor een goede balans tussen de beste zorg voor de cliënt en de juiste waardering en omstandigheden voor de werknemer. Zo niet, dan kan de zorg niet optimaal worden geleverd. Dat de balans zoek is, zie je ook wel aan de zorgprofessionals die niet in dienst blijven. Zij gaan als zelfstandig ondernemer verder, op zoek naar hun eigen balans. 

Wilma gaat uit van werken met plezier

“Ik heb eens aan een Italiaanse zorgprofessional gevraagd waarom zij hier kwam werken. Zij gaf aan dat er hier minder werkdruk is en dat het beter betaalt” vertelt Wilma. Voor haar ligt het anders: “Ik ga uit van werken met plezier. Er moet een fijne sfeer heersen en ik wil graag nog iets leren. Dan zegt geld niet alles”, besluit Wilma.

Wij zijn benieuwd… hoe draag jij als zzp’er je steentje bij aan de best passende zorg voor de cliënt?

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket