Zorg lidmaatschappen, welke zijn passend voor zzp’ers in de zorg?

zorg lidmaatschappen

Laatste update 9 augustus 2021 om 08:58

Er zijn verschillende diensten en producten voor zzp’ers in de zorg die een meerwaarde kunnen zijn. We merken dat het soms lastig is voor zzp’ers om te bepalen waar ze wel en niet lid van moeten worden. Om die reden een overzicht van de belangrijkste zorg lidmaatschappen.

Lidmaatschap van een brancheorganisatie

Als zzp’er in de zorg, maak je onderdeel uit van de groep van ongeveer 1 miljoen zzp’ers die Nederland rijk is. Uiteraard zijn er organisaties die zich hard maken voor de algemene positie van de zzp’er. Over dit onderwerp wordt discussie gevoerd over de fiscale voordelen van de eenmanszaak, de VAR en de wet DBA, wel of geen verplicht pensioen, etcetera. Het is van belang dat er op dit niveau organisaties actief zijn. Algemene ZZP belangenbehartigers zijn onder meer ZZP NL, FNV Zelfstandigen of PZO en je kunt je daar bij aansluiten. De termen brancheorganisatie en belangenorganisatie lopen hierbij weleens door elkaar.

SoloPartners heeft gekozen voor een rol als brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. We zijn namelijk van mening dat de eisen rondom het zzp’erschap in de zorg, wezenlijk anders zijn dan bij andere sectoren en bijzondere aandacht verdienen. Alleen al de kwaliteitswet WKKGZ heeft daarvoor gezorgd. Met ruim 6000 leden fungeren we inmiddels als een serieuze gesprekspartner binnen de sector en openen we deuren waar die anders gesloten blijven. Ben je basislid of kwaliteitslid van SoloPartners, dan ben je dus lid van een brancheorganisatie, in dit geval dé specifieke brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Er is geen andere partij die zo’n massa aan zzp’ers in de zorg aan zich verbonden heeft. Ook de algemene zzp brancheorganisaties hebben deze massa van zzp’ers in de zorg niet.

Samengevat: met een lidmaatschap van een brancheorganisatie steun je de ontwikkeling van de branche van zzp’ers.

Lidmaatschap van een beroepsorganisatie

Val je onder de WKKGZ? Dan wordt je gehouden aan het volgen van jouw ‘professionele standaard’, zo stelt de folder van VWS over zzp’ers in de zorg. Het volgen van die professionele standaard wil zeggen dat je de beroepscode onderschrijft. Bij verzorgenden en verpleegkundigen is dit bijvoorbeeld de Beroepscode voor Verpleegkundigen en Verzorgenden. De meeste zorgberoepen hebben zo’n beroepscode en als je als zzp’er in de zorg werkt ben je verplicht om deze te volgen. Door een lidmaatschap bij de beroepsorganisatie van jouw beroep, toon je aan dat je de beroepscode onderschrijft.

Samengevat: met een lidmaatschap van jouw beroepsorganisatie sta je aantoonbaar in verbinding met jouw beroepsgroep.

Zorg lidmaatschappen bij platforms die werk aanbieden

Vervolgens zijn er allerlei partijen die een platform bieden waarbinnen er opdrachten te verkrijgen zijn. Ook zij vragen een jaarlijks of maandelijks bedrag, maar doen dat vanuit een service perspectief. Deze platformen zijn soms volledig digitaal, of juist helemaal niet. Sommige platforms zijn in feite een zorgorganisatie waar je als onderaannemer functioneert en anderen bemiddelen alleen naar werk en plaatsen de zzp’er rechtstreeks aan betalende partijen. Dan heb je ook nog een aantal coöperatieve modellen die op hun eigen wijze een variatie aanbrengen op deze thema’s. Het komt zelfs voor dat een brancheorganisatie een format voor een zorgorganisatie creëert.

Het is aan jou om te bepalen of jij een maandelijkse afdracht wil doen voor zaken die je wellicht niet gebruikt, maar verwar deze aanbieders niet met zorg lidmaatschappen bij branche- of beroepsorganisaties. Het merendeel van deze platforms bieden namelijk aanvullende services aan om hun dienstverlening zo aantrekkelijk mogelijk te maken en dat werkt soms verwarrend voor zzp’ers. Belangenbehartiging, netwerkmogelijkheden, bemiddelingsopties, kwaliteitsborging, digitale profielen; er zit van alles tussen. Met vinklijstjes wordt gecommuniceerd dat een abonnement bij hén, toch echt alle zaken rondom zzp’ers dekt. Helaas is dat niet het geval. Er is niet één alles omvattend abonnement die alles regelt en jouw status als ondernemer is overal anders. Daarnaast moet je ook opletten dat je niet ongewild en onbedoeld in een andere fiscale constructie zit dan je dacht. Je bent en blijft dus zelf verantwoordelijk voor het op orde houden van jouw ondernemerschap.

Samengevat: met een lidmaatschap bij een platform of serviceorganisatie, ben je niet automatisch als zzp’er op orde en veilig.

‘Lidmaatschap’ bij een keurmerk

Daarnaast is er nog de kwestie van keurmerken. KIWA is op dit moment het meest bekend bij zzp’ers. Begin volgend jaar zal de nieuwe onafhankelijke HKZ norm worden gelanceerd, zo is de verwachting. Met zo’n keurmerk kun je je kwaliteiten en achtergrond aantoonbaar bewijzen. In het geval van het HKZ keurmerk, wordt deze zelfs onafhankelijk getoetst. Alhoewel zzp’ers een jaarlijkse bijdrage vaak als ‘abonnement’ ervaren, is dit in wezen geen abonnement. Het is een jaarlijkse betaling voor het behouden van het keurmerk. Of je dat belangrijk vindt is aan jou.

Samengevat: bij een keurmerk is er niet zozeer sprake van een abonnement, als wel een jaarlijkse afdracht.

Lidmaatschap bij een klachtenregeling

Tot januari 2016 was je aangesloten bij een klachtencommissie, sinds 1 januari 2016 is dat gekanteld naar een Geschilleninstantie plús de beschikking over een klachtenfunctionaris. Opdrachtgevers moeten vrij en veilig een klacht kunnen indienen en de kwaliteitswet Wkkgz heeft dat geborgd. Vanaf 2016 zijn zzp’ers gehouden aan  een aansluiting bij een Geschilleninstantie en de beschikking over een klachtenfunctionaris. SoloPartners biedt zo’n aansluiting op een Geschilleninstantie en klachtenfunctionaris aan voor al haar leden. Aansluiting op een klachtenregeling is verplicht en maakt deel uit van een bredere reeks aan eisen waar je als zzp’er in de zorg aan moet voldoen.

‘Lidmaatschap’ bij een verzekeraar

We horen hem met regelmaat: “ik ben aangesloten bij een verzekeraar voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid”. Deze verzekeringen zijn uiteraard geen vorm van een regulier abonnement, maar worden soms wel zo ervaren. Als zzp’er in de zorg ben je minimaal gehouden aan het hebben van een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, zodat je in geval van schade verzekerd bent tegen een claim. Het hoort bij de omstandigheid van zelfstandig ondernemerschap en je kunt er dan ook wat ons betreft niet onderuit. Daar bovenop kun je uiteraard nog veel meer verzekeringen kiezen, bijvoorbeeld die van arbeidsongeschiktheid. Binnenkort meer daarover.

Waar zou je nu als zzp’er in de zorg gebruik van moeten maken?

Wat ons betreft is lidmaatschap bij een branche- én een beroepsorganisatie van essentieel belang om te borgen dat jouw ondernemerschap doorontwikkeld wordt en dat je op de hoogte bent over de ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Je staat daarmee op de kaart binnen de groep zzp’ers én bent aantoonbaar onderdeel van de beroepsgroep. Of je lid wil zijn van een platform dat werk aanlevert, hangt af van jouw behoeftes en de stand van jouw ondernemerschap. Het is aan jou om te bepalen of je sowieso wil betalen voor iets waar je misschien geen of weinig gebruik van maakt. We stellen in dit artikel dat een abonnement op een keurmerk in feite niet bestaat en dat een apart abonnement op een klachtenregeling nog steeds mogelijk is, maar inmiddels vaak met andere dienstverlening wordt aangeboden.

Met een lidmaatschap van SoloPartners ben je lid van dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Daarnaast beschik je automatisch over een aansluiting op onze klachtenregeling. Als kwaliteitslid heb je jouw WKKGZ eisen op orde. Lid worden doe je hier >> 

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 30.000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket