Leiderschap in de zorg

Goede voornemens

Bericht geplaatst 15 maart 2022 om 08:47

Zorgverleners hebben een centrale rol in de daadwerkelijke zorg rondom cliënten. Deze centrale rol betekent dat je samenwerkt met andere (zorg)betrokkenen en dat jij als zorgverlener hierin een leidende houding aan mag nemen. Om je in deze houding te ondersteunen maakte kennisplein zorg voor beter in samenwerking met ZonMw een infographic die we via dit artikel graag met je delen.

Gedeeld leiderschap

In ons land worden de zorgvragen steeds ingewikkelder. Verschillende factoren spelen een rol bij het invullen van de zorg. Zorg optimaal rondom de cliënt organiseren, vraagt om sterk leiderschap. Leiderschap dat wordt gedeeld met andere zorgverleners. Denk bijvoorbeeld aan de verzorgende die leiding neemt in de dagelijkse zorg en de wijkverpleegkundige die aansluit wanneer de verzorgende (of de cliënt / naasten) dit nodig acht. Elke zorgprofessional neemt vanuit haar eigen kennis en vakmanschap leiding in het zorgproces.

Coördinatie zorg

Leiders inspireren bij de zorg betrokken zorgverleners en mantelzorgers. Met jouw kennis, overtuigingskracht en motivatie dien je als voorbeeld van waaruit de zorg rondom de cliënt gecoördineerd wordt. Leiders zorgen voor een optimale samenwerking, overleggen met partijen die belangrijk zijn in het zorgproces, duiden (in overleg) de zorgvraag en zorgen ervoor dat alles samenkomt.

Als zorgverlener zie jij jouw cliënt regelmatig. Daarnaast heb je nauw contact met bijvoorbeeld naasten en andere professionals die bij de zorg betrokken zijn. Dit zorgt ervoor dat je zaken opmerkt die (nadere) afstemming nodig hebben. Je hebt dus een belangrijke positie in de dagelijkse zorgverlening, jij overziet tenslotte het zorgproces. Jij kunt inschatten welke zorg precies nodig is en op welk moment. Jij kunt beoordelen hoe je ervoor zorgt dat zorg van goede kwaliteit en passend is voor de specifieke situatie.

Samengevat: jij hebt als zorgverlener het overzicht dat noodzakelijk is om een leider te zijn. Een leider die op grond van kennis en ervaring de zorg rondom de cliënt coördineert. Neem dus vooral het initiatief om jouw stem te laten horen en op die manier invloed uit te oefenen op het zorgproces.

Infographic

Om het leiderschap van verzorgenden meer inhoud te geven is vorig jaar de werkplaats ‘Verzorgend leiderschap’ gestart. Via deze link vind je meer informatie en enkele interviews.

De bevindingen die uit de werkplaats naar voren gekomen zijn, zijn samengebracht in een infographic. Hoewel de werkplaats zich richtte op het leiderschap van verzorgenden, is de infographic ook voor andere beroepsgroepen interessant en waardevol. Het is een eenvoudige en heldere bundeling van handvatten die je kunt gebruiken om jouw leiderschap (verder) te ontwikkelen.

De infographic bestaat uit negen handvatten:

  1. Maak je niet druk maar ‘dik’ (Denk In Kwaliteiten)
  2. Grenzen aangeven
  3. Nee zeggen
  4. Presenteren
  5. LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
  6. Actief luisteren
  7. Feedback geven
  8. In gesprek
  9. Werkblad.

Elk handvat biedt aanvullende informatie (klik op het desbetreffende handvat als je de infographic voor je hebt).

Je kunt de negen handvatten gebruiken om jouw positie als zorgend leider (nog krachtiger) in te nemen.

Meer informatie

Het praktijkonderzoek dat voorafging aan de werkplaats ‘verzorgend leiderschap’ vind je via deze link. Voor studenten verpleegkunde is een onderzoek gaande over ‘rebels leiderschap’ waarover je op de website van V&VN leest.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket