Minister Helder gaat aan de slag met de Wkkgz

schijnzelfstandigheid, maximeren

Bericht geplaatst 13 september 2022 om 15:02

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is geëvalueerd en nu is er een reactie gekomen van minister Helder. We nemen je mee in de ontwikkelingen die je kunt verwachten.

Kaders voor samenwerken zijn nodig voor de IGJ.

Het komt vaak voor dat er verschillende zorgaanbieders samenwerken om de nodige zorg rondom een cliënt te verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende zzp’ers rondom een pgb-cliënt. Of een cliënt die na een ongeluk thuis kan blijven en er een wondverzorgende of fysiotherapeut komt. In de praktijk blijkt dat het niet altijd duidelijk is welke zorgaanbieder voor welk ‘taak’ verantwoordelijk is. Dit maakt het voor de IGJ soms onmogelijk om hier op te toetsen, laat staan iemand erop aan te spreken.

In het onderzoek staat: ‘Voor de IGJ is het belangrijk dat zorgaanbieders kunnen worden aangesproken op hun inspanningen op samenwerking, daar waar die samenwerking in het belang van de kwaliteit of toegankelijkheid van zorg onvoldoende tot stand komt’

Geen verantwoordelijke kunnen aanwijzen komt de kwaliteit van zorg voor de cliënt niet ten goede. Dat is de reden dat de minister aan deze eis invulling wil geven binnen de Wkkgz. Met een netwerk zorg leveren is mogelijk, maar hierover dienen duidelijke afspraken gemaakt te worden. Denk hierbij aan afspraken over de verdeling in verantwoordelijkheden tussen de uitvoerende partijen. Dat wordt verder uitgezocht en zal dus worden toegevoegd als eis. Hier zal de wetgeving dan aangepast moeten worden.

Veiligheid bieden zonder onvolledig te zijn

In dossiers worden de namen van de zorgverleners genoemd die betrokken waren bij een incident of calamiteit. Hierover schrijft het rapport ‘.. op basis hiervan overgaan tot ongewenst gedrag, zoals het benaderen van de betrokken zorgverlener op dreigende wijze of het openbaar maken van de situatie op sociale media, aldus de onderzoekers’. Dus openbaar is niet wenselijk, maar toch moet een cliënt bij de namen kunnen komen indien ze een klacht in willen dienen? Minister Helder geeft ook hier aan op onderzoek uit te gaan, om zo tot een oplossing te komen. De oplossing is dan zowel in het belang van de cliënt als van de zorgverlener.

Nieuwe manier van vergewissen

Als jij een andere zzp’er inzet omdat je zelf verhinderd bent, dien jij je op grond van de Wkkgz te vergewissen. Nu is het Waarschuwingsregister Zorg en Welzijn sinds 1 januari dit jaar vervallen. Ook vervalt straks de mogelijkheid om navraag te doen bij de IGJ. Dit is te arbeidsintensief en het afgelopen jaar heeft het niks opgeleverd. De minister geeft aan dat ze zich gaat bezig houden met een andere ‘nieuwe’ manier. Hoe die eruit gaat zien is nog onbekend.

Één plek voor alle uitspraken van geschilleninstanties

Het leren van elkaar en zo de kwaliteit van zorg verbeteren, is één belangrijk doel van de Wkkgz. Dit kan beter door alle uitspraken ook op één plek te organiseren. Het doel is om dit te bereiken op 1 januari 2024.

Duidelijkheid over geschilleninstantie

Voor de cliënt is het niet altijd duidelijk wat een geschilleninstantie doet of hoe de procedure eruit ziet. Ook hier wordt nagedacht over hoe de informatie tijdig bij de cliënt terecht komt.

Termijn voor verandering Wkkgz

De evaluatie die heeft plaatsgevonden gaat uiteindelijk zorgen voor wijzigingen in deze wet. Wanneer aanpassingen in werking treden hangt af van hoe de aanpassingen in de praktijk worden vormgegeven. Hierboven is te lezen dat bij verschillende onderdelen nog meer onderzoek naar een oplossing nodig is. Daardoor is nog niet helder wat de termijn zal zijn dat deze daadwerkelijk doorgevoerd worden.

Vragen? Onduidelijkheden? Contact ons

Weet dat de wet straks elke 8 jaar geëvalueerd gaat worden. Mocht je dus ergens tegen aanlopen tijdens de invulling van deze wetgeving, laat het ons vooral weten. Door onze korte lijnen met de overheid kunnen we signalen vroegtijdig bespreken en meedenken naar een werkbare oplossing.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket