Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadDe Wkkgz, de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg, is via een tussenstap voortgekomen uit de Kwaliteitswet zorginstellingen, een klein deel van de Wet BIG (voor wat de individuele beroepsbeoefenaren treft) en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz). De tussenstap was het wetsvoorstel Wet cliëntenrechten zorg (Wcz). Dit wetsvoorstel is na forse kritiek door de regering weer ingetrokken.
Een van de grootste verschillen met de oude zorgwetten is de reikwijdte. Onder de Wkkgz vallen alle zorgaanbieders. Dit geldt zowel voor instellingen als voor solistisch werkende zorgverleners. Zij verlenen zorg als omschreven in de Zorgverzekeringswet en/of Wlz. Maar de wet geldt ook voor solistisch werkende niet geregistreerde zorgverleners die andere zorg verlenen op het gebied van de individuele gezondheidszorg.
Daarmee worden grote groepen zorgaanbieders, die voorheen buiten de werkingssfeer van reeds bestaande wetten vielen, opgenomen binnen de Wkkgz.
Bepalend is, aldus de minister, dat degene die zorg verleent op grond van de Wkkgz zich op grond van artikel 12 van de Wkkgz moet inschrijven in een register van zorg en daarmee zou de reikwijdte van de wet tevens afgebakend zijn.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, richt zich op kwalitatief goede zorg, en stroomlijning en vereenvoudiging van de afhandeling van klachten en geschillen. We gaan hier wat dieper op in.
Binnen het kwaliteitsgedeelte van de Wkkgz moet je denken aan 8 kwaliteitseisen.
Volgens de Wkkgz ben je als huisarts verplicht een klachtenregeling op orde te hebben. In deze klachtenregeling heb je een klachtenprocedure opgenomen. Hierin staat hoe je met klachten en geschillen omgaat. Deze procedure moet duidelijk zijn voor je medewerkers, maar ook voor de cliënten. Enkele vragen die in deze klachtenregeling beantwoord moeten worden zijn: De cliënt is niet tevreden over de zorgverlening of benadering van de zorgverlener. Hoe signaleer je de eerste signalen van ongenoegen en ga je er als professionele zorgverlener mee om. Als er samen niet uitgekomen wordt, dan kan de cliënt doorverwezen worden naar de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Het moet voor de cliënt duidelijk zijn dat deze mogelijkheid er is en hoe hij er gebruik van kan maken. Verder moet de cliënt weten wat de klachtenfunctionaris voor hem kan betekenen en dat er geen kosten aan verbonden zijn.
Indien bemiddeling niet tot het gewenste resultaat leidt, kan de klachtenfunctionaris de cliënt begeleiden met de gang naar de geschilleninstantie. In de klachtenregeling moet ook opgenomen zijn dat de cliënt recht heeft om naar de geschilleninstantie toe te stappen. Welke mogelijke kosten daaraan verbonden zijn en wat de mogelijke resultaten kunnen zijn.
Hierboven hebben we uitgelegd wat de Wkkgz concreet inhoudt. Als huisarts, c.q. praktijkhouder, moet je hieraan voldoen. Je zorgt dat de kwaliteitseisen op orde zijn en dat je de beschikking hebt over een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Tevens ben je aangesloten bij een erkende geschilleninstantie.
Over het algemeen geldt dat je als zelfstandige waarnemende huisarts je voegt naar de procedures zoals deze gelden in de praktijk waar je werkt. Dus de klachtenprocedure, de VIM-procedure, de calamiteitenmelding bij de IGJ en de meldcode kindermishandeling. Dit geldt voor veel praktijken, maar niet voor alle. In de overeenkomst van opdracht staat dit over het algemeen aangegeven. Is dit niet het geval, vraag hier dan uitdrukkelijk naar.
Hou een overzicht bij van de incidenten die betrekking hebben op je handelen of nalaten van handelen. Buiten dat het belangrijk is om zelf een overzicht te hebben van de incidenten, zal een waarneemovereenkomst vaak de clausule bevatten dat je de incidentenprocedure van de praktijk zult moeten volgen.
Bewaar een overzicht van alle klachten die cliënten tegen je hebben ingediend. Deze overzichten moeten 5 jaar bewaard worden. Deze incidenten- en klachtenoverzichten kunnen helpen bij het reflecteren op je handelen. Een vereiste volgens de Wkkgz.
Als waarnemende huisarts ben je een zelfstandige ondernemer. Als zodanig dien je dan ook zelfstandig aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie. Dit om eventuele claims niet ten laste te laten komen van de praktijk waar je werkt. Ben je niet aangesloten bij een geschilleninstantie? Overweeg dan een lidmaatschap bij SoloPartners. Zodat je de Wkkgz eisen op orde hebt.
Dit personeel valt onder jouw klachten- en geschillenregeling. En heeft zich te houden aan de procedures zoals opgesteld binnen de praktijk.
Je hoeft je niet zelfstandig aan te melden bij een landelijke geschilleninstantie. En je valt onder de klachten- en geschillenregeling van de praktijk. Je moet je wel houden aan de procedures zoals opgesteld binnen de praktijk.
Maar dat spreekt uiteraard voor zich.
Op de hoogte blijven van onze nieuwste publicaties? Hou dan onze website in de gaten of volg ons op Facebook, LinkedIn of schrijf je in op onze nieuwsbrief.
SoloPartners is een grote brancheorganisatie voor zzp’ers. Buiten zorg gerelateerde zaken geven wij ook veel aandacht aan wetgeving (zoals Wkkgz en de wet DBA) en ondernemerschap.
Deze combinatie maakt SoloPartners uniek en populair in Nederland.
Wil jij je ook aansluiten bij ons? Overweeg een kwaliteitslidmaatschap met veel unieke voordelen.