Digitale VOG in strijd tegen valse VOG’s

digitale VOG

Bericht geplaatst 22 maart 2024 om 14:57

We horen met regelmaat de verhalen over valse VOG’s en diploma’s die in omloop zijn binnen de zorg. Zo berichtte de NOS in februari nog dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) hierover aan de bel trekt. In de strijd tegen de VOG-fraude zet Justis, de organisatie die de VOG-aanvraag screent en de VOG uitgeeft, nu een belangrijke stap.

Rotte appels bepalen beeldvorming

Laten we vooropstellen dat de meeste zorgprofessionals volgens de regels handelen. Zij beschikken over de juiste diploma’s en kunnen zonder problemen een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Maar het zijn juist de verhalen van de rotte appels die de beeldvorming bepalen en zorgprofessionals in een kwaad daglicht zetten. En laten we eerlijk zijn, je moet er toch ook niet aan denken dat je als cliënt te maken krijgt met een zorgverlener die niet over de juiste papieren beschikt. Een goede ontwikkeling dus, dat er meer aandacht is voor de VOG- en diploma-fraude.

Ook SoloPartners levert al jaren een bijdrage aan het aanpakken van fraude met certificaten. Ben je aangesloten bij SoloPartners? Dan ontvang je een certificaat waarmee je kunt aantonen dat je beschikt over een klachtenregeling. En dat je voldoet aan de wettelijke verplichting om je aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie of klachtencommissie. Dit kan eenvoudig worden gecontroleerd dankzij de QR-code op het certificaat. Niet alleen door intermediairs en zorgvragers maar door iedereen die wil controleren of je voldoet aan de wet- en regelgeving omtrent klachten en geschillen in de zorg.

VOG – wat gaat er veranderen?

Momenteel is het alleen mogelijk een papieren versie van de VOG aan te vragen en te ontvangen. Binnenkort is daarnaast óók mogelijk om te kiezen voor een ‘digitale VOG’. Deze ontvang je dan in de Berichtenbox van MijnOverheid. Deze digitale versie kan dan weer eenvoudig worden verstuurd naar de VOG-vragende organisatie.

De digitale VOG bevat grotendeels dezelfde informatie als de papieren versie; alleen het postadres is weggelaten. De verschillen zitten ‘m in de vorm: de digitale VOG is roze van kleur. De zichtbare echtheidskenmerken, zoals bijvoorbeeld het watermerk, zijn vervangen door onzichtbare, digitale echtheidskenmerken. De kosten van de digitale VOG zijn gelijk aan de kosten van de papieren versie, namelijk € 33,85 (aangevraagd via Justis). Ben je lid van het kwaliteitspakket van SoloPartners? Dan kun je ieder lidmaatschapsjaar gratis een neutrale VOG aanvragen via jouw persoonlijke MijnSolo-portaal. 

Echtheid VOG controleren

De digitale verzending van de VOG levert niet alleen tijdwinst op maar is bovendien duurzamer dan bezorging per post. Daarnaast wordt het makkelijker om de VOG aan te leveren bij de opdrachtgevers en bemiddelaars. Maar de grootste winst is in onze ogen toch wel dat de echtheid eenvoudig online kan én zou moeten worden gecontroleerd via deze link. Zo wordt er dus een grote stap gezet in de strijd tegen frauduleuze VOG’s.

Keuze voor papieren of digitale VOG

De verzending van de VOG per post blijft bestaan. Kies je voor de digitale VOG? Dan is het noodzakelijk dat je de Berichtenbox van MijnOverheid activeert/hebt geactiveerd. Daarnaast moet daarin aanvinken dat je digitale post wilt ontvangen van screeningsautoriteit Justis. Bovendien moet je een actueel, werkend e-mailadres hebben opgegeven. Wil je hier meer over weten? Bekijk de infographic ‘Hoe ontvang ik mijn VOG’ van Justis. 

Planning

De mogelijkheid om de VOG digitaal te ontvangen wordt in fases uitgerold. Dit loopt van maart tot en met mei 2024. Dit betekent dus dat niet iedereen direct vanaf de introductie gebruik kan maken van een digitale VOG. Wil je weten wanneer jij kunt kiezen voor de digitale VOG? Bekijk dan hier de actuele planning.  

Meer informatie?

Heb je nog vragen over de VOG of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Ben je lid van ons kwaliteitspakket? Dan kun je elk lidmaatschapsjaar gratis een neutrale VOG aanvragen via jouw persoonlijke MijnSolo-portaal. Ben je al lid van het basispakket maar wil je dat graag omzetten naar het kwaliteitspakket? Klik hier om je lidmaatschap te upgraden.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket