Hoe vind ik opdrachtgevers?

veilig werken

Laatste update 19 juni 2023 om 09:53

Alhoewel je dit niet direct verwacht van ondernemers in de zorg, krijgen wij regelmatig de vraag voorgelegd hoe je als zzp’er aan nieuwe opdrachtgevers komt. In dit artikel delen we dan ook graag een aantal mogelijkheden om als zzp’er aan het werk te blijven en te komen. Het is niet noodzakelijk om van alle mogelijkheden die we hierna opsommen gebruik te maken. Kies die opties die goed passen bij jouw onderneming en waar je jezelf comfortabel bij voelt. Dan heb je het meeste kans op succes.

Doe je werk goed

Dit klinkt als een open deur en dat is het ook… maar we kunnen dit punt niet vaak genoeg benadrukken. Een succesvolle carrière als zzp’er in de zorg begint met je werk goed doen. Als jij degene bent die het verschil maakt, zul je met behulp van onderstaande punten, geen problemen hebben met het vinden van je volgende opdracht.

Mond-tot-mond-reclame

Via tevreden opdrachtgevers is het de meest succesvolle manier om nieuwe opdrachten te verwerven. Een tevreden opdrachtgever is eerder geneigd om je aan te bevelen bij anderen. Vaak heb je geen weet van mond-tot-mond-reclame en hebben een voormalige en toekomstige opdrachtgevers contact met elkaar zonder dat jij dat weet. Je kunt echter ook zelf wat doen om gebruik te maken van de moderne varianten van deze methode. Zie daarvoor de kopjes/punten ‘reviews’ en ‘social media’.

Netwerk

Een andere voor de hand liggende manier is om geruik te maken van je netwerk. Laat weten aan voormalige opdrachtgevers en collega-zzp’ers dat je ruimte hebt voor een nieuwe opdracht. En vraag of ze je willen informeren als ze iets voor je weten of hebben.

Om van deze methode optimaal gebruik te kunnen maken, is het wel noodzakelijk dat je een netwerk opbouwt en onderhoudt. Dat kost wel wat tijd maar je krijgt er ook wat voor terug; leuke contacten en, als je het goed doet, een mooie manier om aan opdrachten te komen. Ook hiervoor kun je deels gebruik maken van de mogelijkheden die social media te bieden hebben.

Je netwerk is overigens altijd groter dan je denkt. Denk ook aan voormalige werkgevers, ex-collega’s, oud-klas of -studiegenoten, etc. Niet elk contact dat je hebt, leidt direct tot een opdracht. Maar hoe groter de groep van personen is die opdrachtgevers naar jou kunnen doorverwijzen, hoe sneller en makkelijker je aan een volgende opdracht komt.

Contacten kun je overal leggen. Je kunt netwerkbijeenkomsten, beurzen of congressen bezoeken. Maar je volgende opdracht kun je ook krijgen via een mede-cursist waarmee je een na- of bijscholing volgt, of via die collega met je samen betrokken bent bij een cliënt. Elk professioneel contact kan op korte of langere termijn een nieuwe opdracht betekenen. Houd hier rekening mee in je contacten met anderen.

Social media

Zoals hierboven al aangegeven, bieden social media een goed middel om contact te onderhouden met personen in je netwerk. Daarnaast zijn social media ook bij uitstek geschikt om te laten zien wat kennis, vaardigheden en expertises zijn. Op die manier maak je reclame voor jezelf.

Ook opdrachtgevers gebruiken social media; niet alleen om mogelijke medewerkers te vinden maar ook om te verifiëren of jij wel de juiste persoon voor de job bent. Ben je er dus van bewust dat een deskundig en aansprekend professioneel profiel niets waard is als je daarnaast een persoonlijk profiel hebt wat daar afbreuk aan doet. Internet vergeet niets en alles wat je ooit geplaatst hebt, is terug te vinden. Voorkom dat je dingen plaatst die ten koste gaan van je volgende opdracht.

Reviews

Sommige social media, zoals LinkedIn, bieden de mogelijkheid aanbevelingen en/of waarderingen te plaatsen. Maak hiervan gebruik! Vraag opdrachtgevers een aanbeveling te plaatsen wanneer ze tevreden over je zijn. Posts op social media van tevreden opdrachtgevers is uiteraard ook een uitstekende manier om in beeld te komen bij toekomstige opdrachtgevers. Zeker als je die posts via andere media, zoals een eigen website, blijft delen. Dat kun je bijvoorbeeld ook doen met de reviews van Google.

Website

Naast een professioneel uithangbord op internet, biedt je website nog veel meer mogelijkheden om opdrachtgevers over te halen met jou in zee te gaan. Hiervoor noemden we al de review-mogelijkheden die je kunt toevoegen aan je site. Maar op je website kun je laten zien over welke kennis, vaardigheden en expertise je beschikt. En omdat het jouw website is, bepaal je ook zelf de manier waarop je dat doet. Hoe origineler je dat doet, hoe beter opdrachtgevers jou weten te vinden. Een eigen website biedt je ook de mogelijkheid om kennis te delen over jouw beroep. Een eenvoudige manier om te laten zien dat je deskundig bent en je vak verstaat!

Adverteren

Afhankelijk van het beroep waarin je werkzaam bent, kan het succesvol zijn om te adverteren. Als je als zzp’er werkzaam bent in de thuiszorg of in pgb-zorg kan het lonen om te adverteren in plaatselijke dagbladen of wijk- of dorpsbladen. Veel gemeentes kennen dergelijke uitgaves nog en vaak worden die, juist door de zorgbehoevende groep, goed gelezen.

Bemiddelaars

Mochten bovenstaande opties allemaal niets voor jou zijn, dan kun je er ook voor kiezen om je in te schrijven bij één of meerdere bemiddelingsbureaus. Zij doen beroepsmatig niets anders dan zzp’ers zoeken voor het uitvoeren van opdrachten of het zoeken van opdrachten voor zzp’ers.  Zij kunnen je dus veel werk uit handen nemen. Bedenk je daarbij wel dat je daarmee een deel van je eigen regie en autonomie kwijtraakt. En dat je je moet houden aan de voorwaarden die de bemiddelaar stelt.

Contract met verzekeraar

Mocht je voldoen aan alle, steeds strenger wordende, voorwaarden van de zorgverzekeraars, kun je overwegen om een contract te sluiten met één of meerdere van hen. Voordeel is dat je een vermelding krijgt op de website van de verzekeraar als gecontracteerde zorgverlener. Hierdoor kom je wellicht sneller in beeld bij een verzekerde die zoekt naar een zorgverlener waarvan de kosten worden vergoed onder de zorgverzekering.

Dit is een aantal mogelijkheden om aan nieuwe opdrachten te komen. Dit overzicht is echter niet bedoeld als compleet overzicht met alle mogelijkheden. Maak je zelf gebruik van andere methoden? Of ken je andere methode die de moeite waard is in dit artikel te vermelden? Laat het ons dan weten. We zijn altijd benieuwd naar ervaringen en tips uit de praktijk.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket