Schijnzelfstandigheid – hoe zit het ook alweer?

schijnzelfstandigheid loondienst

Laatste update 24 mei 2024 om 15:48

Schijnzelfstandigheid is een groeiend probleem in verschillende sectoren, waaronder de zorg. Maar wat betekent dit precies? Je praat over schijnzelfstandigheid wanneer iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk ‘functioneert’ als een werknemer in loondienst. Deze groep zzp’ers heeft vaak dezelfde verplichtingen, werktijden en verantwoordelijkheden als reguliere werknemers. Maar zonder de bijbehorende voordelen zoals bijvoorbeeld sociale zekerheid en pensioenopbouw. Zorg dus als ondernemende zorg-zzp’er dat je je onderscheid van de werknemers in loondienst. En dus niet wordt gezien als ‘schijnzelfstandige’…

Wetsvoorstel Vbar en Wet DBA

Het wetsvoorstel Vbar (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden) en de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) zijn allebei bedoeld om schijnzelfstandigheid onder zzp’ers aan te pakken. De Wet DBA verplicht opdrachtgevers en zzp’ers om hun arbeidsrelatie goed te beoordelen. Op dit moment wordt het wetsvoorstel Vbar verder uitgewerkt. Het voorstel beoogt nog duidelijker te maken wanneer iemand als zzp’er kan werken of als werknemer moet worden gezien. Zo moet een ‘echte zzp’er’ bijvoorbeeld kunnen aantonen dat hij of zij meerdere opdrachtgevers heeft en (voldoende) ondernemersrisico loopt. Beide regelingen zorgen voor meer zekerheid en bescherming voor zowel zzp’ers als opdrachtgevers.

Tijd voor actie!

Handhaving op grond van de Wet DBA is vrij snel na intreding in de ijskast gezet. De Belastingdienst heeft controles aangekondigd om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Dit uitstel eindigt per 1 januari 2025. Geen tijd meer te verliezen dus en ervoor te zorgen dat je als zorg-zzp’er de zaken op orde hebt.

Handhaving door Belastingdienst

De Belastingdienst speelt een belangrijke rol bij het handhaven van de regels rondom schijnzelfstandigheid. Met de nieuwe maatregelen uit het wetsvoorstel Vbar krijgt de Belastingdienst duidelijkere regels om controles uit te voeren en overtredingen op te sporen. Dit betekent dat er strengere inspecties komen op de werkrelaties tussen zzp’ers en hun opdrachtgevers. Als zzp’er in de zorgsector moet je je dus bewust zijn van de regels en criteria om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

Wordt schijnzelfstandigheid geconstateerd? Dan kan de Belastingdienst zowel de opdrachtgever als de zzp’er forse boetes opleggen. En worden naheffingen opgelegd voor niet-betaalde loonheffingen en premies. Zorg dus dat je als zzp’er goed op de hoogte bent van de geldende criteria en leef deze na.

Aantal tips om schijnzelfstandigheid te voorkomen

Voor de zzp’er in de zorg is het belangrijk om te weten hoe je schijnzelfstandigheid voorkomt. Hieronder volgen enkele stappen en tips om dit te bereiken:

  1. Werk voor meerdere opdrachtgevers: Een belangrijke indicatie van echte zelfstandigheid is het hebben van meerdere opdrachtgevers (minimaal 3 op jaarbasis). Zo toon je aan dat je niet afhankelijk bent van één inkomstenbron, zoals een werknemer in loondienst dat is.
  2. Zorg voor duidelijke contracten: Zorg dat je contracten hebt die duidelijk maken dat je als zelfstandige werkt.
  3. Factureer correct: Factureer je werkzaamheden op een manier die past bij een ondernemer. Dit houdt in dat je periodiek factureert, administratie bijhoudt en, indien nodig, btw-aangifte doet.
  4. Investeer in je onderneming: Dit variëert van het aanschaffen van eigen materialen en hulpmiddelen tot het volgen van opleidingen en cursussen op eigen kosten.

In ons artikel ‘Belangrijk voor zzp’ers’ volgens de Belastingdienst’ vind je alle zaken waarop de Belastingdienst controleert op een rijtje. Verdiep je hierin! En let er bij het accepteren van opdrachten op dat je voldoende zelfstandig en onafhankelijk kunt werken met zo min mogelijk sturing vanuit de opdrachtgever. Dan is het risico op vervelende discussies met de Belastingdienst het kleinst.

Door dit te volgen, toon je je zelfstandigheid aan en verminder je het risico om gezien te worden als schijnzelfstandige. Het is essentieel om op de hoogte te blijven van de wet- en regelgeving, vooral nu met de naderende wijzigingen in het wetsvoorstel Vbar. Zeker met het oog op de handhaving van de Balastingdienst op schijnzelfstandigheid per 1 januari 2025.

Tot slot

Heb je nog vragen, bijvoorbeeld over schijnzelfstandigheid? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wil je alle tools in handen hebben die je helpen om te voldoen aan de wettelijke eisen van het zzp-schap in de zorg? Dan is het kwaliteitspakket van SoloPartners de juiste keuze!

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket