Laatste update 28 maart 2022 om 13:28

Met de ingang van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg is het verplicht voor zelfstandige zorgprofessionals om in het bezit te zijn van een klachtenregeling. Het kan de besten overkomen om een klacht te krijgen, en het moet voor de cliënt zo eenvoudig mogelijk zijn om een klacht in te dienen. Het is voor de cliënt fijn als hij of zij ergens terecht kan met zijn of haar klacht.

Wat er vanuit de wet vereist is omtrent een klachtenregeling zijn onder andere de volgende punten:

  • Ga zodra je bij de cliënt onvrede opmerkt in gesprek
  • Zorg ervoor dat cliënten gratis terecht kunnen bij een klachtenfunctionaris
  • Geef de cliënt aan bij welke klachtenregeling je bent aangesloten
  • De Wkkgz stelt geen termijn waarbinnen de klacht van de cliënt schriftelijk of per mail ingediend moet worden.

Erkende geschilleninstantie

Indien je je wil aansluiten bij een klachtenregeling is het belangrijk te letten of de geschilleninstantie erkend is door de Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De klachtenregeling bij SoloPartners wordt verzorgd door Stichting Klachtenregeling. Zij zijn een erkende partij, dus ben je bij ons aangesloten dan voldoe je aan de eis omtrent klachtenregeling die de Wkkgz stelt.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 27000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket