Een aangenomen dienst annuleren? Wat nu…

dienst annuleren

Bericht update 28 november 2023 om 09:52

Als zzp’er in de zorg heb je vanzelfsprekend verplichtingen naar je opdrachtgever. Eén van die verplichtingen is dat, wanneer je een dienst accepteert, je die niet zomaar kunt afzeggen. In de praktijk zijn er grote verschillen tussen opdrachtgevers over hoe zij met annulering omgaan. In dit artikel zetten we de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

Waarom spreken we hier over dienst en niet over opdracht? Je kunt namelijk een opdracht aannemen die uit meerdere diensten bestaat. Een enkele dienst annuleren is dus niet hetzelfde als een opdracht annuleren.

Dienst annuleren. Mag dat?

Er zijn bemiddelaars en opdrachtgevers die het mogelijk maken om geaccepteerde diensten alsnog te annuleren. Dat is dan meestal wel aan voorwaarden en beperkingen gebonden. Vaak wordt er een termijn gesteld aan de mogelijkheid om te annuleren, bijvoorbeeld uiterlijk 48 uur voor aanvang van de dienst. Na dat tijdstip is annulering dan niet meer mogelijk.

Regelmatig zien we overeenkomsten waarin aan het annuleren van diensten een boete is verbonden. Vaak is dat gebonden aan een bepaald tijdstip vóór aanvang van de dienst. In veel gevallen heb je dan niet de mogelijkheid om vervanging te regelen. Let er bij aanvang van een overeenkomst dus op of dit wel past bij jouw ondernemerschap. Accepteer niet zomaar iets en tekenen niet ongelezen ‘bij het kruisje’.

Redenen om een dienst te annuleren

Het kan voorkomen dat je een geaccepteerde dienst niet kunt werken, zoals bij:

  • ziekte (van jezelf of iemand anders waardoor je thuis nodig bent);
  • sterfgeval / uitvaart;
  • oponthoud onderweg waardoor je de zorglocatie niet (op tijd) kunt bereiken;
  • wijziging in de aangenomen dienst;
  • onenigheid met de opdrachtgever.

Eerlijkheid duurt het langst

Vanzelfsprekend maak je geen gewoonte van het annuleren van een dienst; je wordt dan immers als zorgondernemer niet als betrouwbaar ervaren. Uiteindelijk kan dit ertoe leiden dat de (hele) opdracht wordt geannuleerd of dat je geen diensten meer krijgt aangeboden.

Wees altijd open en eerlijk over de reden dat je een dienst annuleert. Je wil niet dat de relatie met een opdrachtgever ‘verslechtert’ door iets waarop je geen invloed hebt, zoals ziekte. Maar uiteindelijk zal té vaak annuleren je opbreken; wat de reden dan ook is.

Ondernemersrisico

Kan je een afgesproken dienst niet komen werken? Dan heb je, los van de reden, geen recht op betaling. Ook niet als je geen invloed hebt op de reden, zoals ziekte of een sterfgeval in je omgeving. Dat is nou eenmaal het ondernemersrisico dat je loopt als zzp’er.

Is het de opdrachtgever die een vastgelegde dienst annuleert? Dan kan dit anders zijn. De vraag is dan wat jouw voorwaarden zijn m.b.t. het annuleren van een dienst. En hoe je dat in de overeenkomst hebt vastgelegd. Denk daar goed over na voordat je een overeenkomst aangaat. Wil je hier meer over weten? Lees dat dit artikel: ‘Een opdrachtgever zegt een dienst af. Wat zijn je rechten?’

Vrije vervanging

De hoofdregel is dat een zzp’er, als hij verhinderd is, zélf voor vervanging zorgt. Er verandert dan niets in de contractuele afspraken tussen de opdrachtgever en de zzp’er. De zzp’er is én blijft volledig verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de opdracht. En is dus ook verantwoordelijk wanneer er, om wat voor een reden dan ook, vervanging moet worden geregeld. De zzp’er maakt zelf de afspraken met zijn of haar vervanger en betaalt deze. De zzp’er behoudt het recht op betaling door de opdrachtgever conform de overeenkomst; ook voor de uren die door de vervanger zijn gewerkt.

In de zorg komt het nogal eens voor dat er wordt afgeweken van het beginsel van vrije vervanging. Dat is niet altijd erg. Maar hier zitten wel grenzen aan. Pas dus op dat de overeenkomst door de Belastingdienst niet wordt gezien als arbeidsovereenkomst.

In dit artikel zetten we uitvoerig uiteen waarmee je rekening moet houden met betrekking tot vervanging. Daarin staat ook uitgelegd wat een opdrachtgever van je mag vragen en verwachten wanneer je je laat vervangen.

Let goed op waarvoor je tekent

Het kan dus voorkomen dat er in de vrije vervanging in de overeenkomst tussen een opdrachtgever en een zzp’er wordt ingeperkt. En je hiermee het risico loopt dat er een gezagsverhouding ontstaat met de opdrachtgever. Vindt de Belastingdienst dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan, dan moeten loonbelasting en premies worden gevorderd. Maar bij wie?

Er zijn opdrachtgevers die hierover in de overeenkomst een beding opnemen. Vaak staat daar dat de zzp’er de opdrachtgever ‘vrijwaart voor eventuele belasting- en premievorderingen van de Belastingdienst’. Het financiële risico ligt dan dus volledig bij de zzp’er. En dat terwijl de zzp’er niet degene is die de beperkende voorwaarden in de overeenkomst heeft opgenomen.

Krijg je een contract voorgelegd met bepalingen over vervanging die je beter niet kunt accepteren? Ga dan altijd het gesprek aan met de opdrachtgever. Daarmee behoud je zelf de regie over je opdracht. Let dus goed op wat je tekent en kom tot afspraken waarin alle partijen zich kunnen vinden.

Heb je nog vragen? Neem dan, gratis en vrijblijvend, contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket