Hoe werkt een klachtenregeling bij de alternatieve zorg?

Geplaatst op: 8 februari 2019 - Dit artikel printen - Dit artikel delen

Als alternatief zorgverlener is het verplicht om aangesloten te zijn bij een externe klachtenregeling. In eerste instantie is het de bedoeling dat de cliënt bij jou terecht kan voor een klacht. Als de cliënt hier moeite mee heeft, of jullie komen er samen niet uit, dan bieden wij een helpende hand.

Als lid bij SoloPartners kan de cliënt bij onvrede over de geleverde zorg terecht bij www.klachtenregeling.nl. De klachtenfunctionaris gaat vervolgens in gesprek met beide partijen en probeert tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt dan wordt de klacht officieel in behandeling genomen. Er wordt een datum geprikt voor een persoonlijk gesprek of een schriftelijke toelichting. De cliënt kan na ontvangst bepalen of hij of zij hiermee akkoord gaat.

Als de cliënt zich niet kan vinden in de oplossing, dan kan hij of zij een beroep doen op de geschillencommissie. De geschillencommissie doet vervolgens een uitspraak, en die is bindend. Ook zijn zij bevoegd om boetes op te leggen die kunnen oplopen tot maximaal €25.000,-.

Dit artikel delen