Hoe werkt een klachtenregeling bij een fysiotherapeut?

Laatste update 3 mei 2021 om 14:01

Voor een fysiotherapeut is het belangrijk om een klachtenregeling te hebben, dit is verplicht gesteld door de Wkkgz. Als jouw cliënt een klacht heeft moet hij of zij weten waar hij of zij terecht kan met de klacht.

Voor onze leden hebben wij een overzichtelijke folder gecreëerd die je bijvoorbeeld in je wachtruimte neer kunt leggen. Hierop staan overzichtelijk de stappen die de cliënt kan ondernemen om een klacht in te dienen. De klachtenprocedure is beschikbaar via ons extranet.

Even in het kort het verloop van een klacht..

De eerste stap is altijd om samen in gesprek te gaan. Als dit niet lukt, dan heeft de cliënt het recht een klachtenfunctionaris in te schakelen. Om deze reden is het voor elke zelfstandige zorgverlener verplicht een externe klachtenregeling te hebben.

De klachtenfunctionaris gaat altijd met beide partijen in gesprek en vertelt dan binnen twee weken of er een oplossing is. Als die oplossing er niet is dan wordt de klacht officieel in behandeling genomen. De klachtenfunctionaris bepaalt of er een persoonlijk gesprek nodig is, of alleen een schriftelijke toelichting.

Er wordt van jou verwacht dat je binnen 6 weken een schriftelijke mededeling stuurt naar jouw cliënt. Als de cliënt zich hierin kan vinden dan is de klacht afgehandeld, als de cliënt zich niet kan vinden in de oplossing, dan kan de klacht een geschil worden, en kan de cliënt in beroep gaan bij een geschillencommissie.

Als de klacht gegrond is dan kan de geschillencommissie een uitspraak daarover doen, die uitspraak is bindend en zij is zelfs bevoegd om een boete op te leggen.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket