Is een klachtenregeling hetzelfde als de Wkkgz?

klachtenregeling wkkgz

Bericht update 10 mei 2024 om 13:38

Helaas denken nog te veel zelfstandige zorgaanbieders dat een klachtenregeling gelijk staat aan de wetgeving van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Maar daar kunnen we kort over zijn: dat is niet zo! Een klachtenregeling is slechts één van de eisen van de Wkkgz. Het is dus niet voldoende om uitsluitend een klachtenregeling op orde te hebben. Je zult als zelfstandig zorgprofessional je ondernemersskills moeten aanspreken.

Voldoen aan de Wkkgz – jouw verantwoordelijkheid

Het doel van de Wkkgz is om gezamenlijk de zorg te verbeteren. Hoe? Door het creëren van openheid over klachten en/of ongewenste gebeurtenissen. Dit gaat samen met het leren van deze gebeurtenissen zodat iedereen ‘goede zorg’ kan ontvangen. Je leert van fouten en deelt nieuwe inzichten met andere zorgverleners.

De klachtenregeling is een onderdeel van de Wkkgz en staat er dus niet gelijk aan. Je moet zelf aan de slag om te voldoen aan de wet; dat kan een ander niet voor jou doen en is jouw eigen verantwoordelijkheid. Zoiets als je ‘abonneren op een Wkkgz-proof-pakket’ is niet mogelijk. Jij moet als zelfstandige zorgaanbieder immers zelf invulling geven aan de verschillende onderdelen die door de wet worden gesteld.

Aan welke eisen moet je voldoen?

De Wkkgz geldt voor veel, maar niet alle, zelfstandige zorgprofessionals. Wil je weten of jij onder de Wkkgz valt? Lees dan het artikel Wkkgz – voor wie?.

Moet je als zzp’er in de zorg voldoen aan de Wkkgz? Dan heb je te maken met een viertal ‘hoofd-eisen’ waarmee je zelf aan de slag moet:

  1. Werken met een kwaliteitssysteem – Een kwaliteitssysteem is een document waarin je een bepaalde werkwijze/procedure beschrijft voor jezelf. Hierin laat je zien dat jij als zelfstandig zorgaanbieder bezig bent met de kwaliteit van zorg en het verbeteren van de zorgverlening. De volgende praktische zaken maken onderdeel uit van jouw kwaliteitssysteem:
    1. werken via professionele standaarden (protocollen)
    2. bijhouden van cliëntendossiers
    3. klachtenregistratie
    4. veilig incidenten melden
    5. reflecteren, bijvoorbeeld via intervisie
  2. Goed omgaan met klachten – Is een cliënt ontevreden over geleverde zorg? Dan moet hij/zij gratis bij een klachtenfunctionaris terecht kunnen als hij of zij ontevreden is over de geleverde zorg. En je moet aangesloten zijn bij een geschilleninstantie. Jij moet dit als zzp’er in de zorg regelen voor de cliënt.
  3. Leren van incidenten – Als er iets fout gaat rondom een cliënt is het belangrijk dat je hiervan leert zodat dit niet meer gebeurt. Voor incidenten geldt een informatieplicht. Bij een calamiteit moet je anders handelen. Hoe je dat doet lees je in het artikel: Calamiteit, incident, complicatie: de verschillen.
  4. Voldoen aan overige wettelijke verplichtingen – zoals:
    – Verklaring omtrent gedrag (VOG)
    vergewisplicht
    – bekwaamheid en onderhoud medische technologie
    – meldplicht en meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Wil je hier meer over lezen? Je vindt meer informatie in het artikel ‘De vier onderdelen van de Wkkgz‘.

Er zijn nogal wat fabels die de ronde doen over de Wkkgz. Een aantal van de veel voorkomende misverstanden behandelen we in het artikel ‘Fabels over de Wkkgz‘.

Klachtenregeling

Het liefst ben je als zzp’er in de zorg bezig met je passie, zorg verlenen. Je wil je er liever niet aan denken, maar maar het krijgen van een klacht over jouw zorgverlening kan de allerbesten overkomen. En daar zul je dus gehoor aan moeten geven. Je kunt dan het gesprek aangaan en vaak kom je dan samen tot een gepaste oplossing. Maar het kan ook gebeuren dat je er samen niet uit komt. Dan biedt de klachtenregeling uitkomst. Meer informatie hierover vind je op de pagina Klachtenregeling.

Jouw eisen op orde

Als zzp’er in de zorg moet je voldoen aan allerlei wet- en regelgeving. Welke eisen voor jou van toepassing zijn, is afhankelijk van jouw situatie. Met een basislidmaatschap van SoloPartners heb je de klachtenregeling georganiseerd die voldoet aan de eisen vanuit de Wkkgz. Wil je meer hulp om te kunnen voldoen aan deze en andere wet- en regelgeving? Dan is het kwaliteitspakket voor jou interessant. Als lid van het kwaliteitspakket geniet je van vele extra’s bovenop het basispakket. Het zijn onmisbare onderdelen die je absoluut nodig hebt als zzp’er in de zorg. Zo heb je alle tools in handen om als volwaardig zelfstandig zorgondernemer aan de slag te gaan of blijven. En te kunnen voldoen aan alle (wettelijke) eisen die aan jou als zelfstandig zorgprofessional worden gesteld.

Twijfel je welk pakket het beste bij jou past? Lees dan dit artikel.

Ben je al lid van het basispakket van SoloPartners en wil je upgraden? Log dan in bij MijnSolo en kies voor upgraden.

Nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket