Is een klachtenregeling hetzelfde als de Wkkgz?

Geplaatst op: 27 augustus 2019 - Aangepast op: 27 januari 2020 - Dit artikel printen - Dit artikel delen

Een klachtenregeling is niet hetzelfde als de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). In dit artikel leggen we je uit hoe de klachtenregeling een onderdeel is van deze wetgeving. 

Wetgeving

De Wkkgz is een wetgeving waar je aan kan voldoen door aan de eisen die beschreven staan in deze wet te voldoen. De klachtenregeling is een onderdeel van deze wetgeving en staat dus niet gelijk aan. Zoiets als een Wkkgz-proof pakket aanbieden is niet mogelijk omdat er verschillende onderdelen zijn waarvoor jij als zelfstandige zorgaanbieder invulling dient te geven, dit is niet in te vullen door een ander.

Wat zijn die eisen?

De Wkkgz bestaat uit vier onderdelen. Hieronder geven we je een kort overzicht, wil je hier meer informatie over lees dan ons artikel ‘De vier onderdelen van de Wkkgz‘.

  1. Werken met een kwaliteitssysteem
  2. Goed omgaan met klachten
  3. Leren van incidenten
  4. Voldoen aan overige wettelijke verplichtingen

Klachtenregeling

De klachtenregeling valt onder punt 2 van de Wkkgz, goed omgaan met klachten. Deze klachtenregeling dien je als zelfstandige zorgaanbieder op orde te hebben omdat deze wetgeving er zorg voor draagt dat jouw patiënten/cliënten gratis hun klacht met betrekking tot de door jouw geleverde zorg in kunnen dienen bij een klachtenfunctionaris. Meer informatie over de regels in combinatie met onze service vind je op onze pagina Klachtenregeling.

Jouw Wkkgz eisen op orde

Met een basislidmaatschap van SoloPartners heb je de klachtenregeling georganiseerd welke voldoet aan de eisen vanuit de Wkkgz. Wil je meer hulp om te kunnen voldoen aan deze en andere wet- en regelgeving kijk dan naar ons kwaliteitspakket.

Ben je al lid en wil je upgraden? Log dan in op ons extranet en kies voor upgraden.

Dit artikel delen