Laatste update 4 mei 2021 om 10:13

De vertrouwenspersoon is hetzelfde als een klachtenfunctionaris. Als u een klacht heeft over uw zorgverlener, waar u samen niet uitkomt, dan kunt u gebruik maken van een gratis klachtenfunctionaris. Een klachtenfunctionaris kan verschillende namen hebben, dit kan bijvoorbeeld klachtenbemiddelaar, vertrouwenspersoon of medewerker klachtenopvang heten. Maar de meest gebruikte term is met de ingang van de Wkkgz wel klachtenfunctionaris.

De rol van een klachtenfunctionaris is vrij duidelijk. Hij of zij dient ervoor te zorgen dat u er samen met uw zorgaanbieder uitkomt indien er sprake is van onvrede of een klacht over de geleverde zorg. De klachtenfunctionaris gaat met beide partijen in gesprek en probeert zo tot een oplossing te komen. Een klachtenfunctionaris is onpartijdig, dat houdt in dat hij naar beide verhalen luistert. De klachtenfunctionaris doet geen uitspraak, maar probeert slechts te bemiddelen. Soms komt het voor dat je samen niet tot een oplossing komt, dan kan de cliënt in beroep gaan bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Een geschillencommissie doet vervolgens uitspraak, en die uitspraak is ook bindend. Tevens zijn zij bevoegd om boetes op te leggen oplopend tot €25.000,-.

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 27000 leden

Basispakket

€ 75
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

€ 160
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket