Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadBericht update 12 januari 2024 om 15:49
Een veilige zorgrelatie is de kern van goede zorg: iedereen die zorg nodig heeft, moet daarop kunnen vertrouwen. Natuurlijk zet jij je daar als zorgprofessional voor in. Toch kan er bedoeld of onbedoeld sprake zijn van grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. Daarom is het nodig dat je vastlegt hoe je ervoor zorgt dat je dit voorkomt. Maar ook welke actie je onderneemt als het onverwachts toch gebeurt. Om je hierbij op weg te helpen, is de ‘Leidraad Veilige zorgrelatie’ opgesteld. We vertellen je er graag meer over.
Tussen jou en jouw cliënt (of de naasten) is er sprake van een professionele relatie, de zogenaamde ‘zorgrelatie’. Hiermee bedoelen we niet alleen de daadwerkelijke zorg en ondersteuning. Ook het regelmatige contact met de cliënt en de wijze waarop je dit contact invult, vallen hieronder. Een goede zorgrelatie biedt vertrouwen en veiligheid en zorgt bovendien voor een positieve zorgervaring. Veiligheid in een zorgrelatie gaat over het voorkomen van én het juist omgaan met grensoverschrijdend gedrag en mishandeling.
Om te zorgen voor een veilige zorgrelatie moet je als zorgprofessional beslissen hoe je ervoor zorgt dat je grensoverschrijdend gedrag en mishandeling voorkomt. En hoe je handelt wanneer het onverwachts toch plaatsvindt. Je legt jouw beslissingen vast in een plan van aanpak waarvoor je de Leidraad Veilige zorgrelatie (hierna: de Leidraad) kunt gebruiken. Deze is ontwikkeld voor de langdurige zorg maar is zeker ook bij andere zorgvormen te gebruiken. Er is geen directe wettelijke verplichting voor het gebruik van de Leidraad. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) verwacht echter wel dat je ernaar handelt.
Vanuit de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Jeugdwet heb je een meldplicht ten aanzien van het signaleren of vermoeden van geweld. Hieruit komt de verplichting voort dat je nadenkt en vastlegt hoe je daarmee omgaat.
De Leidraad sluit zoveel mogelijk aan bij de verplichte meldplicht op grond van de ‘Wet verplichte meldcode’ maar kent eigen kaders. Wat is het verschil tussen de Leidraad en de verplichte meldcode?
Er zijn drie versies van de Leidraad beschikbaar: alles op één A4, de compacte versie en de uitgewerkte versie. Je kunt ze hier downloaden.
Deze laatste versie is het meest geschikt voor digitaal gebruiken. Je vindt er namelijk veel klikbare links naar verdiepende en inhoudelijke informatie. Uitleg over het gebruik van deze versie vind je onder de button ‘Hoe werkt deze PDF’ op de eerste pagina.
De Leidraad is opgebouwd rond een drietal aanbevelingen, namelijk bewustwording, preventie en interventie.
De aanbeveling Interventie bestaat uit zes stappen:
De situatie bepaalt in welke volgorde de stappen worden doorlopen.
Wanneer je als zzp’er eigen cliënten in zorg hebt, gebruik je de uitgewerkte versie van de Leidraad (deel 2 – Aanbevelingen uitgewerkt – Interventie vanaf blz. 106) om de stappen uit te werken aan de hand van jouw eigen situatie. Leg bijvoorbeeld bij stap 3 vast dat je jouw cliënt informeert over de mogelijkheid een cliëntvertrouwenspersoon in te schakelen en hoe jij hierin ondersteunt.
In onderaannemerschap heeft jouw opdrachtgever de stappen uitgewerkt naar zijn situatie en kun jij daarvan gebruik maken.
Bij de Leidraad is de ‘Wie-doet-wat-Wijzer’ gemaakt. Deze geeft een overzicht van de bij de zorg betrokken functionarissen en hun verantwoordelijkheden. De ‘Wie-doet-wat-Wijzer’ maakt de vertaalslag van de theorie naar de praktijk en bevat klikbare links voor aanvullende informatie. Als zorgverlener kun jij het volgende doen om bij te dragen aan een veilige zorgrelatie:
We weten dat grensoverschrijdend gedrag en mishandeling tegenover cliënten bedoeld én onbedoeld plaatsvindt. Wanneer jij weet op welke signalen je moet letten, kun je dit mogelijk voor zijn.
Wanneer iemand overbelast is of zich machteloos voelt, kan dit leiden tot grensoverschrijdend gedrag of mishandeling. Let daarom op elkaar en respecteer ieders grenzen zodat overbelasting of machteloosheid niet de overhand krijgt.
Als het mogelijk is, versterk dan de weerbaarheid van jouw cliënt. Laat de cliënt bijvoorbeeld weten waar hij terecht kan als er zich een vervelende situatie voordoet.
Neem signalen serieus en gebruik het stroomschema op bladzijde 219 van de uitgewerkte versie. Of klik hier voor een pdf-versie.
We hebben een aantal websites voor je op een rij gezet die aanvullende informatie geven over dit onderwerp.
Je kunt met vragen natuurlijk ook contact opnemen met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder!
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer info