Verplicht de Wkkgz een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD)?

Laatste update 28 maart 2022 om 09:36

Er is geen verplichting vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) of vanuit andere wetgeving om dit elektronisch bij te houden.

Een elektronisch cliënten dossier is een middel waarmee bedrijven in de gehandicaptenzorg, verpleging en thuiszorg gegevens bijhouden over hun cliënten. In dit dossier staan onder andere het zorg- en begeleidingsplan, adresgegevens en resultaten van onderzoeken.

De Wkkgz verplicht om deze gegevens goed bij te houden en te bespreken met de cliënt. Ook wanneer jij voor andere opdrachtgevers werkt dien je zelf een eigen cliënten dossier bij te houden. In dit dossier zet je ook opmerkingen, klachten, complimenten en tips die je krijgt. Het overleg met de cliënt over de te leveren en geleverde zorg komt hier ook in terug. Wil je precies weten wat je dient bij te houden in dit dossier, klik hier.
Deze gegevens vormen de basis om je bedrijf en jezelf te kunnen ontwikkelen/verbeteren.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket