Wat is intervisie?

intervisie

Laatste update 19 mei 2023 om 11:59

Om de kwaliteit van de door jou geleverde zorg te borgen en verbeteren, heeft de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) het onderdeel intervisie opgenomen. Een zzp’er werkt zelfstandig, maar voor dit onderdeel heb je toch echt anderen nodig. Hoe pak je dit aan?

Doel van intervisie

De resultaten van je zorgverlening vormen de basis voor reflectie. Daarbij dien je ook eventuele incidenten en klachten uit de voorgaande periode te betrekken. Het doel is dus om te leren van de resultaten, klachten en incidenten en op basis daarvan verbeteringen door te voeren.

Verder zorgt een intervisie ervoor dat je:

  • bewuster bent van het handelen in complexe situaties;
  • kunt aantonen dat je voldoet aan de wettelijke eisen;
  • groeit in kennis.

Intervisie – onderdeel van je kwaliteitssysteem

In je kwaliteitssysteem leg je vast wat je plan is met betrekking tot intervisie. Beschrijf hierin alle punten die in dit artikel naar voren komen. Vergeet het verbeterplan niet.

Vormen van intervisie

Een netwerk is handig

Het is handig om een netwerk van zzp’ers in de zorg te hebben. Je leert immers het meest van elkaar. Omdat intervisie een wettelijke eis is vanuit de Wkkgz, zijn er vaak gemakkelijk andere zorgprofessionals te vinden. Ken je geen andere zzp’ers, zit je niet in een app-groep met anderen waar je een oproep kan plaatsen? Probeer het dan eens online; er zijn verschillende groepen op LinkedIn of Facebook waar je met zzp’ers in contact kunt komen.

Een zorgprofessional met hetzelfde niveau, maar ook een professional vanuit een andere tak in de zorg, kan aansluiten bij een intervisie-moment. Iemand die anders denkt/zorgt kan er juist voor zorgen dat je tot andere inzichten komt. Er zijn dan ook geen eisen anders dan ‘beroepsgenoten’ en dat is een heel breed begrip.

Wat leg je vast tijdens intervisie?

Een notulen van hoofdlijnen:

  • De deelnemers van de intervisie
  • De ingebrachte casus
  • Een resultaat/klacht/incident
  • Een dilemma/leerdoel/doelstelling
  • Gestelde vragen en feedback
  • Het gezamenlijke leereffect
  • Voorgenomen maatregel(en) ter verbetering

Naast dus de casus en voorgenomen maatregelen, hoor je een verbeterplan op te zetten. Beschrijf in dit verbeterplan wanneer je de maatregelen hebt ingevoerd. Of wat je verwacht dat dit nieuwe inzicht je brengt. Plan meteen een evaluatiemoment; een datum waarop je gaat terugkijken op dit onderdeel. Maak het jezelf gemakkelijk en plan zo’n moment direct in je agenda. En beschrijf wat het je gebracht heeft.

Intervisie bij SoloPartners

Als brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg zetten wij ons elke dag in voor de zzp’ers in de zorg. Een van de manieren waarop we dat doen is door maandelijkse bijeenkomsten te organiseren. Deze bijeenkomsten zijn gratis en kleinschalig, zo is er voldoende ruimte voor vragen. Tijdens deze bijeenkomsten bieden wij de ruimte voor intervisie tussen beroepsgenoten. Zo bieden we jullie een eenvoudige manier om aan de eisen van de Wkkgz te voldoen. Zien we jou binnenkort bij een van onze bijeenkomsten?

<< Naar het overzichtsartikel met alle Wkkgz-eisen

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 37.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket