Intervisie, een wettelijke verplichting

intervisie kabinet

Laatste update 30 november 2023 om 11:59

Om de kwaliteit van de door jou geleverde zorg te waarborgen en verbeteren, is in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) het onderdeel ‘intervisie’ opgenomen. Intervisie is een onderdeel van je kwaliteitssysteem. Wat is intervisie, hoe pak je dit aan en hoe voldoe je aan deze wettelijke eis? Je leest het in dit artikel. Hier vind je ook hoe je via SoloPartners eenvoudig kunt voldoen aan de verplichte intervisie. En lees je meer over onze nieuwe ‘intervisie-tool’.

Wat is intervisie

Als zzp’er in de zorg werk je zelfstandig, maar voor dit onderdeel heb je toch echt anderen nodig. Intervisie is een vorm van ‘collegiale consultatie waarbij professionals uit hetzelfde vakgebied elkaar helpen bij vraagstukken en uitdagingen uit hun dagelijkse praktijk’. Met andere woorden; je bespreekt met beroepsgenoten de resultaten van je behandelingen/zorgverlening. En je bespreekt de eventuele incidenten en klachten die zich hebben voorgedaan. Vanzelfsprekend doe je dit geanonimiseerd. Kijk of er lessen uit de resultaten, incidenten en klachten te trekken zijn. Plan minimaal één keer per jaar een intervisie-moment met beroepsgenoten.

Wat is het doel van intervisie

De resultaten van je zorgverlening vormen de basis voor de reflectie. Daarbij moet je ook eventuele incidenten en klachten uit de voorgaande periode betrekken. Het doel is om te leren van de resultaten, klachten en incidenten én op basis daarvan verbeteringen voor de zorgverlening door te voeren. Verder zorgt een intervisie ervoor dat je:

  • bewuster bent van het handelen in complexe situaties;
  • kunt aantonen dat je voldoet aan de wettelijke eisen;
  • groeit in kennis.

Intervisie – met wie?

Intervisie is een wettelijke eis vanuit de Wkkgz; andere zorgprofessionals zijn dus ook verplicht tot intervisie. Wie kan er aansluiten bij een intervisie-moment? Dat mag een zorgprofessional met hetzelfde niveau zijn, maar ook een professional vanuit een andere tak in de zorg. Iemand die anders denkt/zorgt kan er namelijk juist voor zorgen dat je tot andere inzichten komt. De enige eis is dat jullie ‘beroepsgenoten’ zijn; en dat is een heel ruim begrip…

Wat leg je vast?

Naar aanleiding van de intervisie met beroepsgenoten leg je de bespreking vast in een ‘reflectieverslag’. Noteer de getrokken conclusies en de voorgenomen maatregelen ter verbetering. In hoofdlijnen moeten in dit verslag de volgende onderdelen zijn opgenomen:

  • datum, locatie en deelnemers/beroepsgenoten;
  • ingebrachte casus;
  • resultaat/klacht/incident;
  • dilemma/leerdoel/doelstelling;
  • gestelde vragen en feedback;
  • gezamenlijk leereffect;
  • voorgenomen maatregel(en) ter verbetering.

Verbeterplan

Naast het vastleggen van de casus en voorgenomen maatregelen, moet de inbrenger van de case een verbeterplan opzetten. Beschrijf in dit verbeterplan wanneer je de maatregelen hebt ingevoerd en wat je verwacht dat dit nieuwe inzicht je brengt. Plan meteen een evaluatiemoment; een datum waarop je gaat terugkijken op dit onderdeel. Plan zo’n moment direct in je agenda en beschrijf wat het je heeft gebracht.

Zorg ervoor dat je de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), mochten ze daarom vragen, kan laten zien dat je hebt gereflecteerd en eventueel verbeteringen hebt doorgevoerd. Het gaat om het toezicht op het kwaliteitssysteem, niet om inzage in de incidenten zelf.

Intervisie bij SoloPartners

Als brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg zetten wij ons elke dag voor jullie in. Zo bieden we een tweetal mogelijkheden om eenvoudig aan de intervisie-verplichting te voldoen:

  • SoloPartners organiseert regelmatig gratis bijeenkomsten die toegankelijk zijn voor zowel leden als niet-leden. De opzet is kleinschalig zodat er voldoende ruimte is voor het stellen van vragen. Tijdens deze bijeenkomsten bieden wij, voorafgaand aan de masterclass, ruimte voor intervisie tussen beroepsgenoten. Zo sla je twee vliegen in één klap; je voldoet aan de intervisie-eis van de Wkkgz en je verruimt je kennis door de masterclass. Zien we jou binnenkort bij een van onze bijeenkomsten?
  • NIEUW voor leden: de intervisie-tool.
    Als lid van SoloPartners kun je via je persoonlijke MijnSolo-omgeving inloggen en eenvoudig een intervisie (in)plannen. Ben je kwaliteitslid? Dan kun je zelf een case inbrengen en een locatie en tijdstip voorstellen. Anderen kunnen zich hier vervolgens voor aanmelden en zich hierbij aansluiten. Onze basisleden kunnen alleen aansluiten bij een aangemaakte intervisie (en dus niet zelf een intervisie ‘aanmaken’). Log in en bekijk welke intervisies momenteel staan gepland. Of plan een eigen intervisie in.

Nog geen lid van SoloPartners? Bekijk hier onze pakketten. Ben je basislid maar wil je je lidmaatschap upgraden naar ‘kwaliteitslid’? Klik kan hier.

Heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket