Veelgestelde vragen over het lidmaatschap

Waar kan ik mijn bewijs van lidmaatschap / certificaat vinden?

Het bewijs van lidmaatschap bij SoloPartners is het certificaat dat je kunt terugvinden in jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving. Doorloop de volgende stappen:

  • Ga naar jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving.
  • Log in met je lidmaatschapsnummer of mailadres.
  • In het openingsscherm vind je, bovenaan naast het SoloPartners-logo, ‘Download certificaat’. Klik hierop. Of druk op de oranje button ‘Download certificaat’ die je vindt in het blauwe blok onder je naam.
  • Het certificaat wordt automatisch gedownload en vind je als PDF in de downloadmap op je computer.

Klik hier voor de handleiding ‘Certificaat downloaden’ met afbeeldingen binnen jouw MijnSolo-omgeving.

Je kunt het certificaat vervolgens gemakkelijk doorsturen naar opdrachtgevers of uploaden voor een keurmerk vanaf je eigen computer.

Tip: lukt het niet om het certificaat te downloaden op de telefoon/mobiel? Probeer het dan op de computer/desktop/laptop. In de meeste gevallen lukt het dan wel. Mocht het dan nog niet lukken, neem dan contact op met de klantenservice.

Hoe vraag ik de VOG aan bij SoloPartners?

Als lid van het kwaliteitspakket kun je elk lidmaatschapsjaar gratis een neutrale Verklaring Omtrent Gedrag* (VOG) aanvragen via SoloPartners. Wij vragen standaard een VOG aan met ‘profiel 45 Gezondheidszorg en Welzijn van mens en dier’. Een ander profiel nodig? Neem dan, voordat je de aanvraag bij ons indient, contact met ons op.

Het proces is als volgt:

  • log in op jouw Mijnsolo-omgeving met je lidmaatschapsnummer of mailadres;
  • klik in de openingspagina op de knop ‘VOG aanvragen’;
  • je komt nu terecht op een pagina met meer informatie over aanvraag. Klik vervolgens, onderaan de pagina, op de knop ‘VOG aanvragen’;
  • vul je IBAN-nummer in en klik op de blauwe knop ‘VOG aanvragen’.

SoloPartners verzorgt nu de aanvraag van het jouw VOG bij Justis *. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  • zodra je een e-mail van Justis* ontvangt, log je in met jouw DigiD;
  • voldoe de kosten van de aanvraag (SoloPartners kan dit niet doen);
  • stuur het Justis-betalingsbewijs vervolgens naar info@solopartners.nl. Wij storten de kosten op jouw rekening.
  • de VOG ontvang je per post thuis.

* Justis screent de aanvrager en geeft de VOG uit.

Dienst Justis

Wij ontvangen jouw aanvraag en verwerken dit bij Justis. Justis is de screeningsautoriteit, zij screenen personen en organisaties en geven de VOG uit wanneer er geen conflicten zijn gevonden uit het verleden. Nadat wij de aanvraag voor je hebben ingediend bij Justis, ontvang je via Justis een e-mail. Zorg dat je de inloggegevens van je DigiD bij de hand hebt, deze heb je nodig om in te loggen bij Justis. Je betaalt de kosten voor de VOG in eerste instantie zelf aan Justis. Wij kunnen dit niet voor jou doen omdat wij niet in jouw DigiD-omgeving kunnen en mógen komen. Is de betaling is voltooid? Dan wordt de aanvraag in behandeling genomen en ontvang je de VOG per post thuis.

Mail het betalingsbewijs dat je ontvangt vanuit Justis naar info@solopartners.nl en wij storten deze kosten op je rekening.

SoloPartners vraagt de VOG voor je aan, dit is ook terug te zien op de VOG zelf. Zo heb je een ‘neutrale’ VOG en kun je deze eventueel voor meerdere opdrachtgevers gebruiken.
Let op: wij vragen standaard een VOG aan met ‘profiel 45 Gezondheidszorg en Welzijn van mens en dier’. Een ander profiel nodig? Neem dan, voordat je de aanvraag bij ons indient, contact met ons op.

Wij vergoeden zowel de aanvraag als de uitgifte van de VOG. Het is dus geheel kosteloos voor onze kwaliteitsleden.

Ik heb mijn inloggegevens niet ontvangen

Als je lid wordt van SoloPartners, ontvang je van ons een e-mail met inloggegevens voor jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving. Als je deze niet ontvangt, of hebt ontvangen, kan dat verschillende redenen hebben:

  • De mail is in jouw spambox beland. Controleer in je mailbox in de map ‘ongewenste e-mail’ of de e-mail met inloggegevens hierin terecht is gekomen.
  • De mailbox zit vol.
  • Er zit een fout in het e-mailadres.
  • Er is bij ons iets misgegaan.

Tip: Probeer om op jouw persoonlijke MijnSolo-inlogomgeving op ‘Wachtwoord vergeten’ te klikken. Vul je e-mailadres in. Mochten jouw inloggegevens toch bij ons bekend zijn, dan ontvang je direct een gereset wachtwoord.

Heb je geen mail ontvangen en kun je dus niet inloggen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice via info@solopartners.nl of telefonisch via 085-2010140. Als wij zelf een foutief e-mailadres constateren, nemen wij altijd telefonisch contact met je op.

Nog een paar tips:

  • Voeg info@solopartners.nl toe aan jouw adresboek van je mailprovider; zo wordt onze mail herkend en niet (meer) in de spambox geplaatst.
  • Controleer voor verzending altijd je gegevens op typ- of spelfouten.
  • Controleer ook je telefoonnummer op eventuele fouten; zo hebben we altijd een manier om je te bereiken.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap beëindigen?

Schriftelijk opzeggen

Wil je het SoloPartners-lidmaatschap beëindigen omdat je niet meer actief bent als zzp’er in de zorg? Of wil je om een andere reden je lidmaatschap opzeggen*? Doe dat dan op een van de volgende manieren:

  • Meld je af in jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving. Hoe? Log in met je lidmaatschapsnummer of mailadres. In het openingsscherm ga je naar ‘Mijn Solo’. Hier klik je onder het kopje ‘Lidmaatschap’ op de knop ‘Lidmaatschap opzeggen’. Daar vind je de datum tot wanneer je gebruik kunt blijven maken van je lidmaatschap. Weet je zeker dat je het lidmaatschap wil beëindigen? Klik dan op ‘Ja, stop lidmaatschap’.
  • Stuur een mail met de opzegging naar naar info@solopartners.nl
  • Stuur een brief met de opzegging per post naar: SoloPartners, Ridderhof 67, 5341HS in Oss.

* De beeïndiging van het lidmaatschap moet altijd minimaal één maand voor het einde van je lidmaatschap bij ons zijn doorgegeven. Dat geldt ook als je je lidmaatschap opzegt binnen jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving. Bijvoorbeeld: loopt jouw contract t/m 15 mei, dan moet SoloPartners vóór 15 april jouw schriftelijke opzegging hebben ontvangen.

Meer informatie? Bekijk artikel 5 in onze algemene voorwaarden.

Bevestiging per mail

Let op dat je na het versturen van jouw opzegging een bericht van ons ontvangt met daarin de bevestiging van de opzegging van jouw lidmaatschap. Het kan namelijk gebeuren dat er iets fout gaat. Wij hebben jouw (schriftelijke) opzegging dan niet ontvangen en kunnen deze dan ook niet verwerken.

Onze bevestigingsmail is het bewijs dat de opzegging is doorgekomen en doorgevoerd. Heb je binnen 2 werkdagen nog geen bevestigingsmail ontvangen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op zodat wij het lidmaatschap alsnog voor je kunnen beëindigen.

Let op!

De klachtenregeling is één van de wettelijke eisen waaraan jij als zzp’er in de zorg moet voldoen. De Wkkgz (de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg), eist namelijk dat jij dit op orde hebt. Het is namelijk belangrijk dat jouw cliënten ergens met hun klacht terecht kunnen wanneer je er samen niet meer uit komt. Onze onafhankelijke klachtenfunctionaris en geschilleninstantie kunnen jou en je cliënt hier altijd in ondersteunen. Dit kun je niet zelf organiseren.

Ben je niet in het bezit van een klachtenregeling, dan voldoe je dus niet aan de eisen van de Wkkgz!
Wil je meer weten over de Wkkgz en wat het voor jou als zzp’er in de zorg inhoudt, lees dan eens dit artikel.

Krijg ik een certificaat als ik een klachtenregeling heb?

Als jij als zzp’er in de zorg kiest voor ons basispakket of ons kwaliteitspakket, dan houdt dat in dat je een wettelijke verplichte klachtenregeling hebt. Je bent dan namelijk aangesloten bij zowel een klachtenfunctionaris als een onafhankelijke geschillencommissie.

Zodra je een lidmaatschap bij SoloPartners hebt afgesloten en de betaling is afgerond, ontvang je een certificaat als ‘bewijs van aansuiting bij een klachtenfunctionaris/geschillencommissie’. Deze kun je ook zelf downloaden in je persoonlijke MijnSolo-omgeving. Met dit certificaat kun je aantonen dat je in het bezit bent van een klachtenregeling. Lees hier hoe je het certificaat zelf kunt downloaden.

Waar kan ik mijn adres en gegevens wijzigen?

Het is belangrijk dat je gegevens altijd up-to-date zijn. Veel persoonlijke gegevens kun je zelf wijzigen binnen jouw persoonlijke MijnSolo-omgeving. Onderstaand lees je waar je jouw persoonlije gegevens en adresgegevens vindt.

  • Klik in de witte balk bovenaan de website op ‘Inloggen MijnSolo‘.
  • Vul vervolgens je e-mailadres of lidnummer én het door jou gekozen wachtwoord in. Weet je het wachtwoord niet meer? Klik dan op ‘Wachtwoord vergeten’. We sturen dan een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
  • Je komt terecht in je ‘persoonlijke digitale omgeving’.
  • Klik nu op de knop ‘Mijn Solo’; je ziet hier de gegevens die je eerder hebt ingevuld.
  • Vervolgens klik je onderaan bij ‘Mijn gegevens’ op de button ‘Gegevens wijzigen’.
  • Je kunt nu de wijzigingen doorvoeren.
  • Vergeet niet om de wijzigingen te bevestigen door op de knop ‘Opslaan’ te klikken.

Lukt het het niet om je gegevens te wijzigen, neem dan contact op met onze klantenservice.

Waar vind ik mijn factuur?

Je kunt alle facturen terugvinden in jouw ‘eigen digitale omgeving’ op onze website.

Je gaat rechtsbovenin de donkergrijze balk naar ‘inloggen’, vul op het inlogscherm je lidnummer of e-mailadres en je zelfgekozen wachtwoord in. Je bent nu in je ‘eigen digitale omgeving’ beland. Als je linksboven op ‘mijn gegevens’ klikt, zie je een menu verschijnen. In dat menu zie je ook ‘facturen’ staan. Als je hierop klikt zie je een overzicht van al je betaalde facturen. Als je op de factuur klikt die je zoekt dan krijg je een specificatie te zien. Klik linksonder op downloaden en de factuur wordt automatisch als PDF gedownload.

Het kan zo zijn dat instanties vragen om je bewijs van lidmaatschap.
Hiervoor heb je niet de factuur nodig maar het certificaat.
Wil je weten hoe je het certificaat moet downloaden, klik dan hier.

Hoe verleng ik mijn lidmaatschap?

Je hoeft je lidmaatschap niet zelf te verlengen; dit gebeurt namelijk elk jaar automatisch. Dit doen wij omdat de klachtenregeling een wettelijk verplichte eis is van o.a. de Wkkgz, Wzd, Wvggz, Wmo en de Jeugdwet. Wil je toch graag jouw lidmaatschap beëindigen? Dan kan dat door ons schriftelijk kenbaar te maken dat je graag het lidmaatschap wilt stoppen. Dit kan tot uiterlijk één maand voor de verlenging. Wij sturen jou dan ook een schriftelijke bevestiging terug. Dit gaat doorgaans per mail. Wil je meer weten over het opzeggen / beëindigen van je lidmaatschap? Klik hier.

Wij sturen de factuur voor het nieuwe jaar altijd ruim op tijd naar je toe (5 – 6 weken van te voren). Dit doen we zodat je eventuele wijzigingen nog kunt doorgeven vóór de opzegtermijn. Op de factuur staat een betaallink via Mollie. Als je de betaallink volgt en de betaling doet via deze link, wordt de verlenging meteen verwerkt. Zodra de nieuwe factuur is voldaan ontvang je direct jouw nieuwe certificaat in de mail. Je kunt het certificaat ook altijd downloaden in jouw MijnSolo omgeving.

Veelgestelde vragen algemeen

Wat zijn de kosten voor een onderzoek naar een klacht?

Als lid van SoloPartners beschik je over een klachtenregeling en ben je aangesloten bij een geschilleninstantie. SoloPartners-leden maken gratis en zonder eigen risico gebruik van de afhandeling van een klacht.

Als de klachtenfunctionaris niet tot een gewenste oplossing komt, dan kan de cliënt in beroep gaan bij een geschillencommissie. De kosten bedragen in dat geval, voor de cliënt, €50,-. Stelt de geschilleninstantie de cliënt in het gelijk? Dan ontvangt de cliënt dit bedrag terug.

Een geschillencommissie geeft een onafhankelijk oordeel over de klacht. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend voor alle partijen; het kan alleen ontbonden worden door een rechter. De geschillencommissie kan aan de zorgverlener een schadevergoeding toekennen tot een bedrag van maximaal €25.000,-.
Deze kosten zijn met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te ondervangen.

Hoe dien je om te gaan met klachten volgens de Wkkgz?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg zorgt ervoor dat het voor de cliënt makkelijker wordt om een klacht in te dienen. De drempel wordt een stuk lager doordat jij als zorgverlener verplicht bent aangesloten te zijn bij een goede klachtenregeling.

Ook als de cliënt niet bij jou terecht kan met zijn of haar klacht, of het gevoel heeft dat niet te kunnen, kan hij of zij gebruik maken van een gratis onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris gaat altijd met beide partijen in gesprek, en is in die zin dus onpartijdig. Hij zal altijd beide partijen aanhoren en proberen om samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, of de cliënt is het niet eens met de oplossing die geboden is, dan kan hij of zij in beroep gaan bij een geschillencommissie. De geschillencommissie doet vervolgens uitspraak en die uitspraak is ook bindend. Ook zijn zij bevoegd om boetes uit te delen. Benieuwd naar het gedetailleerde proces, lees dan dit artikel

Wat moet er op de factuur staan? Een handig voorbeeld!

Als zzp’er in de zorg verstuur je regelmatig facturen naar opdrachtgevers. Maar wat zet je daar op? Wat is hierbij verplicht en wat niet? In dit artikel geven we je een handig voorbeeld en lees je er meer over.

voorbeeld factuur zzp'er

Welke gegevens moeten er op een factuur staan?

  1. De gegevens van jouw klant:
    – volledige juridische bedrijfsnaam of geregistreerde handelsnaam
    – volledige vestigingsadres
  2. Jouw gegevens:
    – volledige juridische bedrijfsnaam of geregistreerde handelsnaam
    – volledige vestigingsadres
    – btw-nummer (indien van toepassing, de meeste zorgverleners zijn vrijgesteld)
    – KvK-nummer
    – IBAN-nummer
  3. Factuurkenmerken
    – factuurdatum
    – factuurnummer (deze nummers moeten opvolgend zijn in je administratie)
  4. Omschrijving geleverde goederen / diensten
    – aard van de goederen of diensten die je hebt geleverd
    – hoeveel je daarvan hebt geleverd
    – prijs per uur / stuk / km of een andere eenheid
    – datum(s) waarop de levering plaatsvond
  5. Bedragen en btw (indien van toepassing)
    – bedrag, exclusief btw
    – btw-tarief dat van toepassing is
    – btw-bedrag

    Indien van toepassing: de AGB-code.

Bovenstaande gegevens moeten op je factuur staan; dit vereist de Belastingdienst. Maar het kan zijn dat een opdrachtgever extra eisen stelt aan de factuur. Benader de andere partij om hierachter te komen.

En verder..

Verder is het gebruikelijk om nog een aantal andere dingen op de factuur te vermelden zoals:

  • A – logo
  • B – contactgegevens
  • C – totaalbedrag, inclusief btw
  • D – betalingsgegevens:
    * betalingstermijn
    * betalingsmethode
    * bankrekeningnummer en tenaamstelling

Let op! Belangrijk!

Steeds meer bedrijven versturen en verwerken de facturen online. Er zijn ondernemers die hun facturen in Word of Excel maken én met die (onveilige) opmaak versturen. Lijkt misschien geen probleem, maar kan wel degelijk vervelende gevolgen hebben. Want wist je dat facturen die in Word of Excel zijn opgeslagen vaak aan te passen zijn door de ontvanger? Dit betekent dus ook dat de bedragen op de factuur kunnen worden aangepast. En wat als de ontvanger geen of een andere versie van het Office-pakket heeft? Dan wordt de factuur onleesbaar of ziet deze er slordig uit. Niet bepaald in lijn met de professionele uitstraling die je ongetwijfeld nastreeft. Werk je voor het opstellen van je facturen met zo’n Office-pakket? Kies voor de optie ‘exporteren als .pdf’.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Sluit je aan bij meer dan 40.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket