Download onze Whitepaper
Wil jij gaan starten als zzp’er in de zorg of ben je al een tijdje ondernemer en wil je nog eens kijken of je alles op orde hebt? Download dan onze gratis whitepaper.
DownloadLaatste update 15 mei 2023 om 13:17
Vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) ben je verplicht om transparant te zijn over jouw voorwaarden. Wat dit precies inhoudt, lees je in dit artikel.
Citaat uit de wet:
‘De zorgaanbieder verstrekt de cliёnt, teneinde hem in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken tussen verschillende zorgaanbieders, op diens verzoek informatie over de door zorgaanbieder aangeboden zorg, waaronder begrepen de tarieven en de kwaliteit, alsmede over de ervaringen van cliënten met die zorg.’
Patiënten hebben dus recht op keuze-informatie om een overwogen keuze te kunnen maken voor een zorgaanbieder. Als zzp’er moet je dan ook op verzoek van de patiënt/cliënt voorlichting kunnen geven over de behandeling die je hen biedt. Houd er rekening mee dat de informatie niet misleidend mag zijn. Bovendien moet het eenzijdig te begrijpen zijn zodat de patiënt/cliënt een vergelijking kan maken met ander aanbod.
Tarieven
Als er vrije prijzen gelden, dan kan het zo zijn dat je verplicht bent om standaardprijslijsten te hanteren; zichtbaar voor je cliënten. Meer over deze informatieverplichting vind je op de website van de Nza. Probeer een indicatie te geven van het aantal behandelingen dat gebruikelijk is om te komen tot een bepaald resultaat.
Vergeet niet om te communiceren of jouw behandeling valt onder de basis- of aanvullende zorgverzekering. Of is er een percentage dat er vergoed wordt? Wees open zodat de cliënt weet wat hij kan verwachten.
Kwaliteit en werkzaamheid
Geef zicht in de kwaliteit en werkzaamheid van de behandeling. Vaak is dat moeilijk. Soms kan dat wat concreter zijn, zoals bij een acne-behandeling of bij steunzolen. Je zou dan bijvoorbeeld cliëntervaringen kunnen gebruiken. Lever jij kraamzorg? Dan kun je natuurlijk de ervaring van de ouders delen. Maak in ieder geval duidelijk dat de zorg die je levert in het verleden een bepaalde waarde heeft opgeleverd.
Tip: Maak een brochure waarin je omschrijft welke behandelingen je geeft. Beschrijf bondig de hierboven beschreven informatie. Mocht je ervaringsverhalen willen delen in de brochure of website, vraag dan toestemming aan desbetreffende cliënt.
Vraag actief naar de ervaringen van je cliënten met jouw zorg. Vraag toestemming voor anonieme publicatie. En vergeet niet om ze ook op je website te publiceren.
Als je op bovenstaande manier te werk gaat, dan ben je transparant over de kwaliteit van je werk. Jouw cliënten zijn dan in staat om een goede keuze te maken voor een behandeling. Je hebt dan, als onderdeel van de informatieverplichting, voldaan aan het recht op keuze-informatie van jouw cliënt.
Voor alle regels omtrent transparantie zorgaanbieders, bekijk deze pagina van de Nza.
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer info