Wees transparant over jouw voorwaarden
Laatste update 12 oktober 2022 om 10:02
Vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) ben je verplicht om transparant te zijn over jouw voorwaarden. Wat dit precies inhoud lees je in dit artikel terug.
<< terug naar het overzichtsartikel met de Wkkgz eisen
Informatie verplichting
Patiënten hebben recht op keuze-informatie, dit is om een overwogen keuze te kunnen maken voor een zorgaanbieder. Als zzp’er móet je dan ook op verzoek van patiënten voorlichting kunnen geven over de behandeling die je hen biedt. Houdt er rekening mee dat de informatie niet misleidend mag zijn en gemakkelijk te begrijpen zodat ze een vergelijking kunnen maken met een ander aanbod.
Vergelijkbare informatie
Tarieven
Als er vrije prijzen gelden, dan kan het zo zijn dat je verplicht bent om standaardprijslijsten te hanteren. Zichtbaar voor je cliënten. Meer over deze informatie verplichting kan je op de website van de Nza vinden. Probeer een idee te geven van het aantal behandelingen dat gebruikelijk is om tot een bepaald resultaat te komen.
Vergeet niet om te communiceren of jouw behandeling valt onder de basis- of aanvullende zorgverzekering. Of is er een percentage dat er vergoed wordt? Wees open zodat de client weet wat hij verwachten kan.
Kwaliteit en werkzaamheid
Geef zicht in je kwaliteit en werkzaamheid van de behandeling. Soms kan dat wat concreter bijv. bij een acne-behandeling of bij steunzolen. Daar zou je aan cliëntervaringen voor kunnen gebruiken. Lever jij kraamzorg kun je natuurlijk de ervaring van de ouders delen. Maak in ieder geval duidelijk dat de zorg die je levert een bepaalde waarde heeft opgeleverd in het verleden.
Tip: Maak een brochure waarin je omschrijft welke behandelingen je geeft met bondig de informatie die we hierboven hebben beschreven. Mocht je ervaringsverhalen willen delen in de brochure of website vraag dan toestemming aan desbetreffende client.
Vraag actief naar de ervaringen van je cliënten met jouw zorg. Vraag toestemming voor anonieme publicatie. En vergeet niet om ze ook op je website te publiceren.
Transparantie
Als je op bovenstaande manier te werk gaat, dan ben je transparant over de kwaliteit van je werk. Jouw cliënten zijn dan in staat om een goede keuze voor een behandeling te maken.
Je hebt dan voldaan aan het recht op keuze-informatie van jouw cliënt, als onderdeel van de informatieverplichting.*
Citaat uit de wet:
‘De zorgaanbieder verstrekt de cliёnt, teneinde hem in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken tussen verschillende zorgaanbieders, op diens verzoek informatie over de door zorgaanbieder aangeboden zorg, waaronder begrepen de tarieven en de kwaliteit, alsmede over de ervaringen van cliënten met die zorg.’
* Voor alle regels omtrent transparantie zorgaanbieders, bekijk deze pagina van de Nza.
SoloPartners
SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.
Word direct lid Meer infoSluit je aan bij meer dan 36.000 leden
Basispakket
- Erkende klachtenregeling
- Certificaat
- Gratis klachtenafhandeling
Kwaliteitspakket
- Erkende klachtenregeling
- Jaarlijks gratis VOG
- Modelovereenkomsten