De Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), is een wet die voor veel schoonheidsspecialisten ook van toepassing is. Wist je dat? Op deze pagina leggen we jou als zelfstandige schoonheidsspecialist uit hoe je weet of je aan de eisen van deze wet dient te voldoen. Ook geven we je inzicht in hoe je kunt voldoen aan deze eisen.

Coronamaatregelen

Op 19 december 2021 is er een harde lockdown ingegaan, waarin schoonheidsspecialisten genoemd zijn door demissionair premier Rutte. Er werd gezegd dat deze groep hun deuren moet sluiten. Echter lees je in de uitwerking van de maatregelen dat je open mag blijven wanneer je als schoonheidsspecialist behandelingen geeft waarbij je moet voldoen aan de eisen van de Wkkgz.

Indien je dus behandelingen biedt die vallen onder de Wkkgz (zie hieronder de toelichting) dan mag je overdag, maar ook na 17:00u, je salon open houden en de noodzakelijke zorg verlenen. Enkel een ontspanningsmassage mag dus niet gegeven worden, maar een acne behandeling wel.

Om verwarring bij je klanten te voorkomen adviseren wij je uiteraard om uit te leggen waarom je de ene klant wél kunt ontvangen en de ander niet.

Update omtrent de ontwikkelingen rondom PMU behandelingen:

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft ANBOS woensdag 22 december laten weten dat deze behandeling valt onder het aanbrengen van tatoeages en daarmee niet onder de Wet Kwaliteit klachten en geschillen in de Zorg (Wkkgz) valt.

WKKGZ en schoonheidsspecialiste?

Als je behandelingen geeft die verder gaan dan alleen ontspanningsmassages, reinigen van de huid, het aanbrengen van huidverzorgende crèmes en (niet permanente) make-up, dan word je gezien als zorgverlener. Een zorgverlener dient te voldoen aan de Wkkgz.

De handreiking Wkkgz Val ik in onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg stelt bovenstaande. Wij hebben dit document vertaald naar een artikel. Lees dit als je meer input nodig hebt. Natuurlijk mag je ons altijd bellen voor advies.

Hoe kun je aan deze verplichting voldoen?

Als je je aansluit bij SoloPartners, krijg jij de beschikking over een onafhankelijke klachtenfunctionaris en ben je aangesloten bij een geschilleninstantie. Je voldoet dan meteen aan de wettelijke verplichting voor een klachtenregeling conform de Wkkgz. In dit artikel lees je hoe je aan de andere onderdelen kunt voldoen.

Waarom kiezen voor SoloPartners?

Een klachtenregeling is dus een verplichte eis, dat heb je bij ons geregeld met een lidmaatschap. Daarbij ben je ook aangesloten bij de grootste brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg van Nederland.

Lidmaatschap

Met een lidmaatschap van SoloPartners op zak, weet je dat je kunt rekenen op informatie over allerlei (o.a. financiële, belastingtechnische) zaken om je vak zo succesvol mogelijk uit te oefenen. Daarnaast heb je bij ons je klachtenregeling geregeld geheel volgens de eisen van de Wkkgz!

Sluit je aan bij meer dan 32.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket