eHerkenning – wel of niet verlengen?

elektronisch gegevens uitwisselen eHerkenning

Laatste update 4 maart 2024 om 10:56

Ben je op of na 1 januari 2022 begonnen als zorgaanbieder? Dan weet je dat je moet voldoen aan de meldplicht op grond van de Wtza. Deze melding doe je via een formulier waarvoor je een eHerkenning nodig hebt.

De eHerkenning vraag je aan voor de periode van één jaar. Wij krijgen regelmatig de vraag of het zinvol is om de eHerkenning te verlengen als je hebt voldaan aan je meldplicht. Anders gezegd, heb ik die eHerkenning verder nog nodig als zzp’er in de zorg?

Wtza, even kort opfrissen

Wtza staat voor Wet toetreding zorgaanbieders. De Wtza-meldplicht geldt voor (bijna) alle zelfstandig zorgaanbieders die op of na 1 januari 2022 zijn gestart. Zonder je te melden mag je niet starten met het verlenen van zorg. Met de melding laat je weten dat je als nieuwe zorgaanbieder start en binnen welk gebied van de zorg je gaat werken.

Meer lezen over de Wtza? In onze kennisbank vind je hierover verschillende artikelen, bijvoorbeeld ‘Wet toetreding zorgaanbieders – Wtza’ en ’Fabels over de Wtza’.

Melden Wtza? eHerkenning nodig!

Om je te melden voor de Wtza moet je jezelf kenbaar kunnen maken als zelfstandig ondernemer. Voor ondernemers en ondernemingen is daarvoor een eigen digitaal identificatiemiddel ontwikkeld; de eHerkenning. Deze eHerkenning is vergelijkbaar met het DigiD voor natuurlijke personen.

Meer lezen over de eHerkenning, bijvoorbeeld over welk beveiligingsniveau je nodig hebt of waar je het aanvraagt? Klik hier (fabel 4)

eHerkenning verlengen?

Er zijn voor zzp’ers in de zorg drie redenen om een eHerkenning aan te houden:

1. Als je niet bent vrijgesteld van btw en zelf je btw-aangiftes doet. Je hebt dan eHerkenning nodig en je moet die dus steeds verlengen. Hoef je geen aangifte te doen of heb je dat uitbesteed aan een administrateur? Dan heb je deze herkenning zelf niet nodig.

2. Als je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wil aanvragen op naam van je onderneming. Ook dan heb je een eHerkenning nodig. Voor een zzp’er volstaat echter in de meeste gevallen een persoonlijke VOG en die kun je gewoon met je DigiD aanvragen. Dus ook daarvoor heb je niet per se eHerkenning nodig.

3. Werk je voor pgb-cliënten en heb je geen Vecozo-certificaat? Dan heb je een eHerkenning nodig om in te loggen bij het PGB-portaal om declaraties/facturen in te dienen.

Kortom, heb je als zorgverlener aan de meldplicht voldaan en is het bovenstaande niet van toepassing? Dan is er geen reden om je eHerkenning steeds opnieuw te verlengen. Mocht je op enig moment toch weer eHerkenning nodig hebben, dan is een nieuwe aanvraag zo gedaan.

Meer informatie

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 41.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket