Hoe dien je om te gaan met klachten volgens de Wkkgz?

Laatste update 28 maart 2022 om 13:28

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg zorgt ervoor dat het voor de cliënt makkelijker wordt om een klacht in te dienen. De drempel wordt een stuk lager doordat jij als zorgverlener verplicht bent aangesloten te zijn bij een goede klachtenregeling.

Ook als de cliënt niet bij jou terecht kan met zijn of haar klacht, of het gevoel heeft dat niet te kunnen, kan hij of zij gebruik maken van een gratis onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris gaat altijd met beide partijen in gesprek, en is in die zin dus onpartijdig. Hij zal altijd beide partijen aanhoren en proberen om samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, of de cliënt is het niet eens met de oplossing die geboden is, dan kan hij of zij in beroep gaan bij een geschillencommissie. De geschillencommissie doet vervolgens uitspraak en die uitspraak is ook bindend. Ook zijn zij bevoegd om boetes uit te delen. Benieuwd naar het gedetailleerde proces, lees dan dit artikel

Deel dit bericht via:

SoloPartners

SoloPartners is dé brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg. Wij volgen de ontwikkelingen in de zorg en verspreiden actuele en begrijpelijke voorlichting en informatie aan onze leden en niet-leden. Het streven is om dé bron van informatie te zijn voor de zelfstandige zorgprofessional. Als lid van SoloPartners ondersteunen wij de zzp’er in de zorg in het voldoen aan wet- en regelgeving. Wil je weten hoe, lees dan verder.

Word direct lid Meer info

Sluit je aan bij meer dan 42.000 leden

Basispakket

75,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Certificaat
  • Gratis klachtenafhandeling
Kies dit pakket

Kwaliteitspakket

160,-
per jaar
  • Erkende klachtenregeling
  • Jaarlijks gratis VOG
  • Modelovereenkomsten
Kies dit pakket